11 tipů pro zvýšení sebevědomí

Autor: Alue K. Loskotová.

Díky sebevědomí může člověk žít šťastnější a naplněnější život (Zdroj: Aluska.org)

Dnešní doba přeje zejména sebevědomým lidem. Mnoho lidí si však myslí, že začnou být najednou sebevědomí, až když něčeho dosáhnou, až když se něco skvělého naučí, až si najdou vysněného partnera… Jenže takhle to nefunguje. Sebevědomí je něco jiného, než součet vašich kariérních úspěchů. Dneska se podíváme na 11 rad, které vám pomohou zvýšit vaše sebevědomí.

Sebevědomí vám zázračně nepřičaruje žádný studijní úspěch, ani peníze. Musí vycházet z vás, z vašeho nitra. Potřebujete si poupravit své vnitřní hodnocení na konstruktivní a brát se takoví, jací skutečně jste. A to není vůbec jednoduché. Vnitřní hodnocení je to, jak vidíme my sami sebe. Opakem je vnější hodnocení, to jsou názory druhých lidí na nás.

Získání sebevědomí je běh na dlouhou trať se spoustou práce a přeprogramování našeho vnímání sebe sama, ale věřte tomu, že to za to vážně stojí. Sebevědomí je vstupenka do šťastnějšího a spokojenějšího života se zdravou mírou sebelásky.

1. Uvědomte si své dobré vlastnosti
První rada vyžaduje trochu více času, možná i dny. Záleží na tom, v jakém stavu vaše sebevědomí je. Pokud na bodu mrazu, tak budete těžko hledat své silné stránky. Ale to vůbec nevadí, každý má své tempo.

Jednoduše si sedněte k prázdnému papíru a zaplňte ho (a to doslova) svými dobrými vlastnostmi a úspěchy. Rádi pomáháte ostatním? Máte talent? Jste manuálně zruční? Jste vtipní a kreativní? Jste spolehliví a pořádkumilovní? – Všechno si zapište.
Poté si papír vystavte na nějakém místě, například v koupelně, kde ho budete mít stále na očích. Při čištění zubů si tak připomenete, že nejste tak špatný člověk, jak si myslíte, a naučíte se ocenit své úspěchy.

2. Přijměte své nedokonalosti
Sebevědomý člověk není dokonalý, ba naopak. Moc dobře ví, že má chyby, ale nestresuje se jimi. A toho přesně musíte dosáhnout i vy. Odpusťte si své chyby a přijměte je jako vaší součást. A pokud vám nějaká vaše nedokonalost opravdu vadí, pracujte na ní. Máte pár kilo navíc? Začněte cvičit a hlídat si jídelníček. Nejde vám nějaký předmět? Věnujte mu hodinu denně.

Ale pozor! To všechno musíte dělat s chutí a s dobrým úmyslem. Přestaňte si tloušťku vyčítat. Mějte se rádi i tak. Neříkejte si: „Až budu hubený/á, tak budu spokojený/á.“ Protože takhle to nefunguje. Až zhubnete, stejně si najdete zase jinou věc, kterou na sobě budete kritizovat. Místo toho se přijměte i se všemi chybami.

3. Nesrovnávejte se s ostatními lidmi
Každý je jiný a všichni lidé nemohou umět všechny věci stejně. Každý z nás je dobrý na něco jiného a váš úkol je najít a ocenit to, co je dobré právě na vás. Nehleďte na to, kdo  je lepší než vy, protože VŽDYCKY bude někdo lepší než vy.
Nemá cenu se porovnávat s ostatními, protože se nikdy nebudete podobat jako vejce vejci. Na každém je něco jedinečného, něco krásného a každý má své chyby. Najděte své dobré stránky a pracujte na nich. Stejně tak si uvědomte svoje chyby a změňte je, pokud můžete. Ale důležité je, abyste i přesto zůstali sami sebou a nesnažili se pasovat do role, která vám nesedí. Vybalancovat tyhle tři věci dá práci, ale na konci vás čeká odměna.

4. Naučte se přijímat pochvaly
Něco se vám podařilo a kamarád vás pochválil? Někdo řekl, že vám to dneska sluší? Místo klasického začervenání a shazování vlastní práce slovy o štěstí a náhodě prostě jen poděkujte. Naučte se vážit si pochval druhých a také svých úspěchů. Nestyďte se za ně. Vy jste tu práci odvedli, ne nikdo jiný.

5. Chvalte se denně
Ať už se vám povedla jenom maličkost, nebo jste dokázali něco velkého, měli byste se pochválit alespoň jednou denně. Sice se říká, že samochvála smrdí, ale v tomto případě to neplatí! Nejdřív se můžete chválit jen v duchu, ale později si pochvalu řekněte hezky nahlas. A před zrcadlem. Abyste viděli toho šikovného člověka – ano, jste to vy. I navzdory svým negativním myšlenkám o sobě jste to zvládli a něco dokázali. Ale samozřejmě platí, všeho s mírou. Nemůžete pochvalami házet na všechny strany, to by neměly žádnou váhu. Važte si i svých pochval.

6. Začněte psát deník
Abyste posílili své vnitřní hodnocení a motivaci, začněte si vést deník. Ale místo popisů celého dne a všech událostí si tam napište, co se vám za daný den povedlo a co vás potěšilo. Budete tak mít vaše úspěchy černé na bílém a při dalším splínu si je můžete snadno připomenout.

 

7. Naplánujte si cíle
Mějte v deníku vyhrazených pár stran i na vaše plány a dlouhodobé cíle. Zamyslete se nad tím, čeho byste chtěli dosáhnout do příštího měsíce, půl roku, roku či pěti let. To všechno si zapište. Důležité je dát si reálné cíle. Tedy nepsat si hned „Zhubnu 20 kg.“, ale spíš „Shodím 5 kg.“ nebo „Začnu zdravě jíst a více se hýbat.“

Nenakládejte si toho na sebe moc, akorát se demotivujete tím, že to porušíte, nebo nesplníte.
Nejsou vhodné cíle ve stylu ,,být slavný/á, být oblíbený/á”. Potřebujete konkrétní cíle, abyste věděli, jak jich dosáhnout, ne mlhavé formulace. A nezapomeňte se za každý splněný krok pochválit.

8. Usmívejte se
Začněte každý den s úsměvem. Možná to zní jako klišé, ale opravdu vás to nastartuje. Vzpomeňte si na to, jak se cítíte, když se na vás někdo upřímně usměje. Den je hned lepší a koutky se vám samy roztáhnou od ucha k uchu, že? A takhle jednoduše to funguje vždy. Usmívejte se, i když vám není vůbec do smíchu a věci se nedaří. Snáze to pak překonáte a vykouzlíte okolo sebe pohodovou atmosféru, která bude přitahovat konstruktivní lidi. A ti vám budou s lepším sebevědomím dále pomáhat.

9. Starejte se o sebe
Nedopřávejte si péči jen v myšlenkách, ale také v realitě. Odměňujte se za úspěchy, mějte čas jenom pro sebe, kdy relaxujete. Říkejte ne. Tímhle vším o sebe pečujete. Relaxovat můžete třeba za pomoci jógy, saunováním, kreslením nebo podnikejte výlety na kole, či pěšky. Záleží jen na vás.


Dbejte také o svůj vzhled. Někdo se zkrátka cítí líp v upravených šatech a pěkném účesu, na tom není nic špatného. Důležité je to nepřehánět.

10. Kriticky se dívejte na kritiku
,,Kriticky” se nemyslí to, že budete odmítat jakýkoliv nelichotivý názor na vás. Ne, místo toho si zkuste kritiku rozebrat, podívat se na ni objektivně. Řekl vám někdo, že jste přibrali? Zamyslete se. Nevzali jste si jenom špatné oblečení? Změnila se vám skutečně váha? Neřeklo to už víc lidí? Nechce mi tím ten člověk jen ublížit?

Samozřejmě, že s některými poznámkami nemá cenu ztrácet čas. Takové jsou řečené jen proto, aby ubližovaly a zesměšňovaly. Naučte se je rozlišovat a nezabývat se jimi.
Nejvíc rýpou a zesměšňují druhé právě ti, kteří mají nízké sebevědomí a nemají se rádi!

11. Čeho se vyvarovat
Je důležité si uvědomit, že sebevědomí neznamená myslet si, že jsem lepší než ostatní. Naopak, uvědomuji si své chyby, ale i přesto se mám rád/a. Respektujte druhé a zbytečně je neshazujte. Více chvalte nejenom sebe, ale i druhé. Je to oboustranně výhodné a budete mít ze sebe lepší pocit.

Neměňte své vnitřní hodnocení podle toho, jestli se k vám někdo nechoval hezky. Možná měl jenom špatný den, možná je to hulvát, ale na tom nezáleží. Ten člověk neurčuje, jací jste. Nenechte ostatní řídit váš život.

Každému se někdy něco nepovede. Proto nemá cenu, aby vám jeden neúspěch zničil sebevědomí. Když to překonáte, o to budete silnější a máte další věc, na kterou můžete být pyšní.

Zdroj: https://aluska.org/11-tipu-pro-zvyseni-sebevedomi/