Obsahový marketing, jako jedna z nejlepších forem marketingové strategie

autor: Martin Kirschner.


Obsahový marketing, v zahraničí zvaný jako Content Marketing, je typem neagresivní marketingové komunikace se zákazníkem, založené na sdílení informací a poskytovaní služeb, aniž by firmy za to něco chtěly.

Obsahový marketing je jedním z nejúčinnějších marketingových nástrojů (Public Domain)

Obsahový marketing je jedním z nejúčinnějších marketingových nástrojů (Public Domain)

Většina firem dělá tu chybu, že se snaží produkt co nejrychleji prodat, aniž by myslely na vztahy se zákazníky. Přitom informovat zákazníky o vašich produktech, či službách, ať už prostřednictvím PR článků v novinách, nebo článků na firemních webech je klíčem k úspěšnému prodeji.

Je výzkumem doloženo, že tři čtvrtiny zákazníků raději nakoupí z webu, který obsahuje kromě komerční nabídky, ještě další obsah. Lidé chtějí číst a vzdělávat se. Oceňují práci toho, kdo jim to umožní. Zajímavý a smysluplný článek může přinést daleko více užitku, než nic neříkající televizní reklama, nebo přehlížený billboard.

Počátky obsahového marketingu

Nevím jak v zahraničí, ale u nás se začala jistá forma obsahového marketingu objevovat za první republiky, kdy si firmy nechávali publikovat krátký článek o svých produktech v tištěných novinách. Více o počátcích obsahového marketingu v Čechách se můžete dočíst zde: Obsahový marketing za dob pradědů – 1.díl. Inspirujte se nápady z roku 1939

Moderní obsahový marketing, jak jej dnes známe, vznikl teprve nedávno začátkem roku 2008 v USA a odtamtud se rozšířil do západní Evropy a jiných částí světa.

V České republice se o tuto formu marketingové komunikace začaly firmy zabývat teprve nedávno, začátkem roku 2012 a dosud jej české firmy nevyužívají v takovém rozsahu, jako v zahraničí, což si myslím, že je škoda.

Oblíbenost obsahového marketingu u firem

Obsahový marketing využívají nejúspěšnější firmy ve vyspělých zemích. Nechybí mezi nimi největší světové společnosti, jako jsou například Coca Cola, Procter & Gamble, Microsoft či John Deere.

V roce 2010 investovaly společnosti ve Velké Británii do obsahového marketingu více než 1 miliardu liber. V USA dokonce 47,2 miliard dolarů, což je s dnešním kurzem něco přes bilión korun. Firmy každým rokem investují do obsahového marketingu více peněz a jejich obliba této marketingové komunikace rok od roku roste.

Výsledky z Google Trends. Můžete vidět vzrůstající zájem o content marketing od roku 2004 po současnost celosvětově (Zdroj: Print Screen)

Výsledky z Google Trends. Můžete vidět vzrůstající zájem o content marketing od roku 2004 po současnost celosvětově (Zdroj: Print Screen)

PR články

PR články jsou jedna z forem obsahového marketingu, jak může firma komunikovat se zákazníky prostřednictvím různých mediálních společností.

Pokud si budete chtít objednat PR článek u nějaké mediální společnosti nebo blogera, je třeba se informovat, zda bude váš článek umístěný na webu napořád, nebo po omezené období.

Zvlášť velké internetové mediální společnosti mají v oblibě si účtovat za umístění vašeho PR článku několik desítek tisíc a po dvou týdnech vám ho stáhnou z webu. Spousta firem, které si u nich objednaly umístění PR článku, pak zmínily, že na této investici prodělala.

PR články musí být umístěné na webu napořád, protože lidé často sdílejí odkazy na PR články prostřednictvím sociálních sítí, emailů a jiných komunikačních kanálů. Po vymazání PR článku z webu se na něj už nikdo nedostane. Z dlouhodobého hlediska navíc nedojde ke zlepšení pozic ve vyhledávačích.

Velké a známé noviny ještě neznamenají, že se vám přes ně investice vrátí.

Výhody PR článků

1) Mezi největší výhodu patří samo o sobě to, že se jedná o formu obsahového marketingu, kdy informujete vaše potencionální zákazníky o vašich produktech, udržujete s nimi vztahy, vzděláváte je a usnadňujete jim rozhodnutí při koupi vašeho produktu.

2) Obsahují 2-3 odkazy na váš web, kde si můžou zákaznici koupit váš produkt. Odkazy sami o sobě zvyšují pozice ve vyhledavačích.

3) Odkazy na PR články se dají sdílet na sociálních sítích, v emailech a jiných komunikačních platformách. Což třeba u bannerů nejde.

4) Dají se napsat různými způsoby. PR články se můžou napsat třeba jako recenze na váš produkt, kdy redaktor popisuje pozitivní zkušenosti s vaším produktem, takže na první pohled čtenář nepozná, že se jedná o komerční článek. Další možností je napsat PR článek jako rozhovor s odkazy na různé akce, koncerty a představení na konci rozhovoru.

Závěr

Obsahový marketing je a bude jedním z nejlepších marketingových nástrojů na světě. Jeho oblíbenost a funkčnost nám dokládají výsledky z Google Trends, které nám dokazují, že spousta lidí a firem se chce dozvědět více informací o této marketingové strategii. Navíc každým rokem firmy ze zahraničí a v současné době i v České Republice navyšují investice do této marketingové strategie, které se jim mnohonásobně vracejí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *