Přibývá cestovních kanceláří, které hromadně vydělávají na vysokých storno poplatcích.

Autor: Martin Kirschner.

Nevyděláme na zájezdech, tak alespoň na vysokých storno poplatcích. (Public Domain)

V souvislosti s novými opatřeními proti koronaviru vydala vláda zákon občanského zákoníku § 2535, který uděluje cestovním kancelářím vracet cestujícím peníze, bez prodlení a ve 100% výši. Některé cestovní kanceláře tento zákon však nerespektují a aplikují na své klienty vysoké storno poplatky.

Co přesně říká zákon § 2535 občanského zákoníku:

„Zákazník má právo odstoupit od smlouvy před zahájením zájezdu bez zaplacení odstupného, jestliže v místě určení cesty nebo pobytu nebo jeho bezprostředním okolí nastaly nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu. V takovém případě má zákazník právo na vrácení veškerých uhrazených plateb za zájezd, nemá však právo na náhradu škody.“

Příkladem takové CK, která nevrací lidem peníze v plné výši je Airstop.cz. Na tuto cestovní kancelář jsem se obrátil, aby mi vrátila peníze za zájezd v souladu s novým zákonem. Tato CK mi odpověděla:

„Dobrý den,

níže zasílám vyjádření pořadatele Vašeho zájezdu, CK LMX International.

Jelikož do země není vyhlášen zákaz cestování, není bohužel bezplatné storno možné.

Aktuálně je možné zájezd stornovat za stornopoplatky ve výši 30 % z celkové ceny, tj. 72 Euro/1851 Kč – tyto stornopoplatky platí do 30. dne před odletem (den odletu se nepočítá), poté se stornopoplatky navýší.

bis zum 30. Tag vor Reiseantritt 30 Prozent

ab dem 29. bis zum 23. Tag vor Reiseantritt 65 Prozent

ab dem 22. bis zum 15. Tag vor Reiseantritt 70 Prozent

ab dem 14. bis zum 3. Tag vor Reiseantritt 85 Prozent

ab dem 2. Tag vor Reiseantritt bzw. Nichterscheinen 90 Prozent des Reisepreises.

Prosíme o písemné i telefonické potvrzení, že si přejete zájezd za uvedené stornopoplatky závazně stornovat.

Mit freundlichen Grüssen

Zuzana Mikulicova“

Cestovní kancelář Airstop.cz se zmiňuje o nějakém pořadateli zájezdu u kterého jsem si zájezd neobjednal a hází tak zodpovědnost na třetí stranu. Dále CK uvedla, že i přes nová opatření, kdy se mají vracet peníze ve 100% výši klientům, tak mám zaplatit poplatek 30%, což je nějakých 1851 Kč z celkové ceny zájezdu. No celkem pěkné dýško za nějaký storno. Nemyslíte? Pokud si například zaplatíte zájezd pro rodinu v hodnotě třeba 35 000 Kč, tak si spočítejte, kolik bude stát takový storno poplatek.

Navíc CK používá klasickou nátlakovou strategii, kdy říká, že pokud se co nejrychleji nerozhodnu, tak zaplatím na storno poplatcích ještě více peněz. Asi znáte ty marketingové akce typu: „Kupuj! Storno poplatek jenom 30%! Pak cena vyletí na 40, 50, nebo i 100%!“ Prostě absolutně neetické chování vůči klientovi.

Pojďme ale dál. Dne 13.3.2020 vláda vyhlásila úplný zákaz cestovaní Čechů do zahraničí s platností od 16.3.2020. Znamená to, že i já mám zákaz vycestovat do zahraničí a tím pádem můj zájezd zaniká. Informoval jsem o tom tuto CK a toto mi odpověděli:

„Dobrý den pane Kirschner,

musím opakovat naše předchozí odpovědi. Zájezd je v tuto chvíli možné zrušit pouze za standardních stornovacích podmínek.

Čeští občané v tuto chvílí nesmí do zahraničí cestovat do 12.3. (poznámka: zde uvedli nepravdivé datum)

Německá CK zajišťuje zájezd od odletového letiště v Německu/Rakousku. Pokud se nejste schopen dostavit na odletové letiště, je to překážka na straně zákazníka. Vyjádření německých CK zní, že doprava na letiště spadá do rizika zákazníka a tyto CK za to nenesou odpovědnost.

S pozdravem

Jaromír Matoušek“

What the fuck? To jako vážně? Jako překážka na straně zákazníka je to, že vláda zakáže výjezdy Čechům do zahraničí a já mám jako tuto překážku zdolávat? To mě jako pobízíte k porušení zákona a nelegálnímu překročení hranic?

Možná by vás napadlo, že když všude řádí koronavir, lidé umírají, nebo jsou zavíraní do karantén, jsou rušeny letecké a dopravní spoje, včetně kompletního uzavření hranic, tak byste si řekli, že vaše CK automaticky zruší zájezd bez toho, abyste ji o to vůbec museli žádat. Pro CK Airstop.cz je to však jenom drobná překážka na straně zákazníka, která vám nebrání v tom, vycestovat do zahraničí a užít si tak klidnou a ničím nerušenou dovolenou.

No abych to shrnul, tak od této CK jsem nedostal vráceno ani korunu, protože z principu nepřistoupím na jejich hru, když mají jasně podle zákona vracet 100% částky. Řekl jsem jim, ať mi vrátí peníze v souladu se zákonem a nevrátili mi nic. To jasně mluví o charakteru této cestovní kanceláře.

V cestovní kanceláři Airstop jsou hyeny, které se snaží na vás vydělat skrze storno poplatky a když budete váhat, tak vám je navýší anebo stejně jako v mém případě vám nezaplatí vůbec. Klidně jsem jim mohl říct, ať mi vrátí těch 70% procent a dostal bych alespoň něco (nebo možná zase nic). Nicméně mi přijde neetické takhle na lidech vydělávat, kdy klient nezíská žádnou hodnotu a tato cestovní kancelář si za to účtuje tučné prémie.

Já chápu, že cestovní kanceláře teď prodělávají peníze související s novými opatřeními proti koronaviru, ale to přece neznamená, že budu okrádat své zákazníky anebo je nabádat k porušení zákona. Nehledě na to, že vláda přislíbila finanční pomoc firmám.

V minulosti jsem s touto CK cestoval 2x a vše bylo v pohodě. To, ale jak se zachovali teď, už překročilo všechny hranice. Tato CK porušila snad vše, co se porušit dá. Kdyby mi normálně vrátili peníze, tak bych s nimi za celý svůj život podnikl ještě dalších 60 zájezdů, jelikož tak 2x do roka někam jedu. Takhle bylo jejích počínání velmi krátkozraké, zbytečné a v rozporu se zákonem. Uvidíme, jestli se tato taktika Airstopu v budoucnu vyplatí.