
Z konceptuálního hlediska představuje přímá demokracie systém, kde občané mají přímý vliv na rozhodnutí, což odráží ideály populární suverenity podle myslitelů jako Jean-Jacques Rousseau. To znamená, že lidé nejen volí, ale aktivně formují politiku prostřednictvím nástrojů jako iniciativy nebo referenda. Naopak nepřímá demokracie, inspirovaná myšlenkami jako u Edmunda Burkea, spoléhá na reprezentaci, kde zvolení politici mají mandát k rozhodování, což může zajistit profesionálnost, ale riskujete odevzdání odpovědnosti za své životy. Tento rozdíl není jen o mechanismu, ale o povaze moci: přímá demokracie vede k přímé realizaci politických kroků prostřednictvím lidu, zatímco nepřímá demokracie spoléhá na přísliby politiků.
V dnešním světě, kde se demokracie často redukuje na volby každých několik let, je důležité pochopit hlubší konceptuální rozdíly mezi přímou a nepřímou formou vlády. Tento článek se zaměřuje na konceptuální aspekty těchto systémů, jejich historický původ a praktické osvědčení. Budeme se věnovat tomu, jak přímá demokracie vznikla ve starověkém Řecku, zejména v Athénách, a jak se tam osvědčila, včetně výhod i nevýhod. Dále prozkoumáme moderní příklady, jako je Švýcarsko, kde přímá demokracie funguje jako hybrid s reprezentativními prvky, a porovnáme to s nepřímou demokracií, která dominuje ve většině zemí.
Historický kontext a původ
Přímá demokracie vznikla v antickém Řecku, především v Athénách, kde reformy Solona (594 př. n. l.) a Kleisthena (508 př. n. l.) umožnily shromáždění (Ekklesia) pro přímé hlasování. To bylo inovativní, ale omezené na svobodné muže. V jiných řeckých městských státech se objevily podobné prvky, ale Athény jsou ikonickým příkladem. Později se prvky objevily ve švýcarských kantonech ve středověku a v amerických koloniích prostřednictvím takzvaných town meetings.
Osvědčení přímé demokracie
V Athénách přímá demokracie podpořila zlatý věk pod Periklem (athénský demokratický státník a politik), s vysokou participací a inovacemi, ale selhala v inkluzivitě a vedla k rozhodnutím jako byly poprava Sokrata nebo prohra v peloponéské válce. Ve Švýcarsku, kde se moderní forma etablovala v 19. století, přispěla k dlouhodobé politické stabilitě, míru (Švýcarsko se od středověku kdy začala platit přímá demokracie výjimečně zúčastnilo válek), nízké korupci a prosperitě.
Konceptuální rozdíly: Základní principy a filozofické kořeny
Z konceptuálního hlediska představuje přímá demokracie systém, kde občané přímo participují na rozhodování o zákonech a politikách, bez prostředníků. To znamená, že lidé hlasují o specifických otázkách prostřednictvím referend, iniciativ nebo shromáždění, což odráží ideu populární suverenity – moc pochází přímo od lidu. Tento koncept je inspirován filozofy jako Jean-Jacques Rousseau, který v díle Společenská smlouva (1762) zdůrazňoval, že skutečná svoboda spočívá v přímém souhlasu občanů s zákony, které je ovlivňují.
Naproti tomu nepřímá demokracie, často nazývaná reprezentativní, spočívá v delegování moci zvoleným zástupcům, kteří rozhodují za voliče. Tento model, ovlivněný myšlenkami Edmunda Burkea, vidí politické reprezentanty jako experty, kteří mají mandát ke komplexním rozhodnutím, ale je zde riziko, že politici nesplní své přísliby na základě kterých si je lid zvolil.
Klíčový rozdíl tkví v povaze odpovědnosti: V přímé demokracii je rozhodnutí přímo v rukou občanů, což minimalizuje riziko zneužití moci, ale vyžaduje vysokou angažovanost a informovanost. V nepřímé demokracii je odpovědnost nepřímá – voliči mohou zástupce odvolat jen v následujících volbách, což může vést k situacím, kdy sliby zůstanou nesplněny. Podle srovnávacích studií, jako je ta z Testbooku, přímá demokracie podporuje inkluzivitu a transparentnost, zatímco nepřímá „odbornost“. Nicméně, přímá demokracie není čistě ideální; může vést k „tyranii majority“, kde menšiny jsou potlačeny, jak varoval Alexis de Tocqueville v knize Demokracie v Americe (1835). Můžeme jmenovat zmíněnou popravu Sokrata v Aténách, zákaz minaretů ve Švýcarsku a zrušení prává sňatků pro stejnopohlavní páry v Kalifornii. Přímá demokracie tak spíše nahrává patriotům a koncervativcům.
Původ přímé demokracie: Starověké Athény a její osvědčení
Přímá demokracie poprvé vznikla ve starověkém Řecku, především v athénském polis (městském státě) kolem 6.–5. století př. n. l. Reformy Solona (athenský básník a zakonodárce) v roce 594 př. n. l. položily základy tím, že zrušily dluhové otroctví a rozdělily občany podle majetku, čímž umožnily širší participaci. Kleisthenes (athénský státník a zakonodárce) pak v roce 508 př. n. l. reorganizoval společnost do 10 kmenů na základě bydliště, aby oslabil aristokracii a posílil demokracii. Athény tak staly prvním známým místem, kde občané (svobodní muži nad 18–20 let) přímo hlasovali v Ekklesii (shromáždění), které se scházelo až 40krát ročně a rozhodovalo o válce, zákonech a rozpočtech.
Jak se přímá demokracie v Athénách osvědčila? Pozitivně přispěla k zlatému věku pod státníkem a politikem Periklem (461–429 př. n. l.), kde vysoká participace (až 6 000 občanů na shromáždění) vedla ke kulturnímu rozkvětu, vítězstvím nad Peršany a budování athénského impéria. Mechanismy jako losování (sortition) pro úřady a placení za účast zajistily rovnost mezi občany a minimalizovaly korupci. Nicméně, systém měl vážné nedostatky: Vyloučil ženy, otroky (až 40 % populace) a cizince, což činilo demokracii exkluzivní. Kritici jako Platón a Aristoteles ji označovali za „vládu chudiny“ (hlasovaly často nižší vrstvy z řad svobodnch občanů) náchylnou k demagogii, což vedlo k chybám jako neúspěšná sicilská expedice (413 př. n. l.) nebo poprava Sokrata (399 př. n. l.). Během peloponéské války (431–404 př. n. l.) byla demokracie dvakrát přerušena oligarchickými převraty, ale obnovena, což ukazuje její odolnost. Celkově skončila v roce 322 př. n. l. makedonskou nadvládou, ale ovlivnila moderní myšlení o demokracii.
Podobné prvky se objevily i v jiných řeckých městech, ale Athény zůstávají prototypem. V římské republice byly prvky přímé demokracie méně výrazné, spíše hybridní s reprezentací.
Moderní přímá demokracie: Švýcarsko jako příklad úspěchu
Švýcarsko představuje nejúspěšnější moderní aplikaci přímé demokracie, s kořeny ve středověkých kantonech, kde se konala shromáždění (Landsgemeinde).

Foto: Ve švýcarsku se dodnes přímá demokracie provádí shromážděním na náměstích. Fotografie je z 27. dubna 2025
Moderní systém se etabloval v roce 1848 federální ústavou, s rozšířením o volitelná referenda v roce 1874 a lidové iniciativy v roce 1891. Funguje jako hybrid: Občané mohou sbírat podpisy pro iniciativy (100 000 pro ústavní změny) nebo referenda (50 000 proti zákonům), přičemž mnohé vyžadují dvojitou většinu (lid a kantony). Jinými slovy ve Švýcarsku lidé v přímé demokracii hlasují pro změnu upravené ústavy, nebo když chtějí shodit zákon, který schválili politici.
Osvědčila se výborně: Švýcarsko zažívá dlouhodobou prosperitu, nízkou korupci a stabilitu, bez velkých válek od roku 1815. Přímá demokracie podporuje kompromisy, protože vláda se snaží vyhnout referendům. Například referenda o vstupu do EU (1992 a 2001 – odmítnuto) nebo do NATO (nakonec neproběhlo a Švýcarsko zůstává neutrální) ukazují, jak lid přímo formuje zahraniční politiku. Během pandemie COVID-19 proběhla tři referenda o „COVID-19 zákonech“ (2021–2023), které zahrnovaly certifikáty pro očkované; většina (kolem 60 %) je schválila, což znamenalo podporu pandemických opatření, ale na drůhé straně Švýcarsko nikdy nemělo plošnou povinnou vakcinaci – lid rozhodl o dobrovolném očkování. Nedávno bylo také v přímém referendu zakotveno právo platit hotovostí do švýcarské ústavy, které mělo vzejít z požadavku 95 % Švýcarů.
To podtrhuje, že přímá demokracie chrání před autoritářskými excesy a přispěla k tomu, že Švýcarsko se vyhnulo vakcinačnímu teroru viděnému jinde ve světě a možnému budoucímu digitálnímu koncentráku díky právu platit hotovosti.
Praktický pohled na přímou a nepřímou demokracii z konceptuálního hlediska
V nepřímé demokracii za nás v parlamentu rozhodují politici, které jsme si zvolili. V přímé demokracii si v referendech sami rozhodujeme co chceme. Takto jednoduše nám mainstream vysvětluje rozdíl mezi těmito demokraciemi.
Z konceptuálního hlediska je však ten rozdíl mnohem podstatnější.
Kromě základního vysvětlení spočívá rozdíl v tom, že nepřímá demokracie umožňuje korupci – političtí zástupci mohou jednat v zájmu elit nebo lobbistů místo zájmu voličů, jak ukazují studie o vlivu korporací na politiku v USA nebo EU. Naproti tomu přímá demokracie přenáší odpovědnost přímo na občany, což podporuje deliberaci a snižuje korupci, jak vidíme ve Švýcarsku.
V nepřímé demokracii vám politik dá přísliby, že pro vás něco udělá a na základě toho si jej zvolíte. Problém však je, že jakmile je politik zvolen, tak může začít dělat pravý opak (typický příklad Petr Fiala, který sliboval, že nezvýší daně a nakonec je zvýšil). Tento problém nevyřeší ani odvolatelnost politiků, protože ta platí, až když politik způsobí nezvratné škody (jako například vyhození peněz za předražené zakázky pro nadnárodní farmaceutické a zbrojařské korporace).
Na druhé straně v přímé demokracii si přímo volíte a realizujete co chcete. Chcete vystoupit z EU, nebo z NATO? Stačí hlasovat v referendu a máte to. Švýcaři si takto v referendu za éry Covidismu odhlasovali, že nechtějí povinou vakcinaci. Švýcarsko nám ukázalo, že přímá demokracie je jedinou skutečnou demokracii. Proto tato země od dob, kdy v ní platí přímá demokracie, nezažila bídu, války, nebo vakcinační teror.
Jinými slovy, v nepřímé demokracii si volíte přísliby politiků, zatímco v přímé demokraci si napřímo prosazujete to co chcete. Tento kontrast je vidět v datech: Země s přímými prvky demokracie mají šťastnější občany. Třeba Švýcarsko má podle průzkumu Gallup vyšší spokojenost obyvatel (60-70%), než evropský průměr (35%).
Takže pokud vám nějaký politik bude říkat, že „lidé jsou příliš hloupí na to, aby si sami rozhodovali o své zemi, nebo že vám to přinese „neštěstí“, tak si můžete být jisti tím, že buď ten politik vůbec nechápe o čem přímá demokracie ve skutečnosti je, a nebo to s vámi nemyslí dobře – nepracuje pro lid, ale pro korporace, které skrze něj řídí tuto zemi. Tato rétorika, často používaná elitami, byla kritizována již v antice Platónem. Moderní studie ukazují, že informovaní občané v přímých systémech rozhodují racionálně, např. ve Švýcarsku, kde iniciativy často vedou k vyváženým reformám.
Závěr: Lekce pro současnost
Přímá demokracie, od svých athénských kořenů po švýcarskou praxi, nabízí alternativu k nepřímé, kde lid má skutečnou moc. Ačkoli není bez chyb, její osvědčení ukazuje potenciál pro spravedlivější a šťastnější společnost. V době rostoucí nedůvěry k politikům by země jako Česká republika mohly zvážit více přímých prvků, jako referenda o klíčových otázkách, aby posílily demokracii.

Facebook komentáře