Proč velké společnosti jako Facebook, Twitter a Google zakazují reklamy na kryptoměny

Autor: Martin Kirschner.

Odpočítává se čas současný kryptoměnám, které by v budoucnosti mohli skončit v propadlišti dějin (Public Domain)

Odpočítává se čas současným kryptoměnám, které by v budoucnosti mohli skončit v propadlišti dějin? (Public Domain)

Facebook a Twiter zakázaly zobrazování reklam na kryptoměny prostřednictvím svých webových serverů. K těmto serverům se přidal také Google, který má největší podíl reklam skrze platformu Google Adsense a u nějž zákaz zobrazovaní reklam na kryptoměny vejde v platnost od 1.6.2018 a mohl by být dalším hřebíčkem do rakve kryptoměnám. Proč velké technologické firmy zakazují reklamy na kryptoměny a co tím sledují?

Morální pravidla

Oficiálním stanoviskem těchto společností je to, že kryptoměny jsou vysoce rizikové a že by lidé mohli investováním do těchto kryptoměn přijít o všechny peníze z důvodu vysokého rizika podvodů:

„Chceme, aby lidé na Facebooku mohli objevovat nové produkty a služby bez obav z podvodu či klamu,“ říká v oznámení o zákazu reklam na kryptoměny produktový manažer Facebooku Director Rob Leathern. Dále dodává: „Vytvořili jsme novou strategii, která zakazuje reklamy podporující finanční produkty a služby, které jsou často spojené se zavádějícími nebo klamavými propagačními praktikami, jako jsou binární opce, primární nabídky mincí a kryptoměny,“

Firma Google zase zdůvodňuje zrušení reklam na kryptoměny takto:

„Zvyšování kvality reklamy na internetu zůstane naší nejvyšší prioritou. Je to více než stovka špatných reklam za sekundu. Znamená to, že jsme schopni zablokovat většinu špatných reklam dříve, než ovlivní lidi,“ tvrdí manažer Googlu Scott Spencer ve vyjádření k zákazu reklam na kryptoměny.

Mnozí se však domnívají, že za důvodem rušení reklam na kryptoměny je zcela jiný záměr, než tyto společnosti oficiálně uvádějí.

Promarněná šance

Mezi často zmiňovanou konspirační teorii je to, že tyto velké společnosti si pozdě uvědomili investiční potenciál u kryptoměn a tak se vzájemně dohodli, že zruší reklamy na kryptoměny a tím sníží jejich cenu, aby je poté mohli levně nakoupit. Následně by opětovně povolili reklamy na tyto kryptoměny, čímž by zvýšili jejich cenu a vydělali na tom.

Proti této teorii však hraje fakt, že lidé, kteří řídí společnosti Google, Facebook a Twitter, nejsou v oblastí investování žádnými amatéry, kteří by nebyli schopni rozeznat investiční příležitost v jejich rané fázi a tak je zde předpoklad, že pokud by chtěli nakoupit kryptoměny za nízké ceny, tak by to udělali již v počáteční fázi.

Sázka na nejistotu

Pro mnohé to možná bude znít neuvěřitelně, ale na světových trzích můžete vydělat i na tom, když klesá hodnota kryptoměn. V investičním prostření se tomu říká shortování (krátká pozice,prodej) a je to metoda obchodování kdy investor vydělává na tom, když cena kryptoměny klesá.

Abych to vysvětlil ještě jednodušeji, tak do kryptoměn se investovalo mnoho peněz a tyto peníze jsou v kryptoměnách uloženy. Spousta lidí kryptoměny stále nakupuje. Jakmile však bude více shortujících lidí, firem, investorů, nebo spekulantů, než nakupujících, tak dojde k tomu, že ti co shortují kryptoměny vybírají zisky lidí, kteří do kryptoměn investovali nákupem.

K vysokému shortovaní může přispět mnoho faktorů, například to, že se zruší reklamy po celém internetu na kryptoměny, čímž se významně sníží procento investovaní do kryptoměn, jelikož tato možnost nebude lidem skrze reklamy nabízená.

Dále je ve hře samotná panika investorů, kdy technologická firma jenom ohlásí, že zakáže reklamu na kryptoměny. Vzpomeňme si na to, když Facebook oznámil v lednu 2018, že zruší reklamy na kryptoměny. Cena Bitcoinu klesla z částky 11 537 dolarů na 5 521 dolarů v řádech pár dnů.

Doporučuji vám se podívat na film „Sázka na nejistotu“ abyste lépe pochopili, co to znamená shortovat. V tomto filmu právě skupina investorů v roce 2008 vsadila (shorotovala) na pád americké ekonomiky a vydělala na tom. Naopak spousta lidí přišla o celoživotní úspory, investice a o práci.

Vlastní kryptoměny

Asi nejpravděpodobnější možností proč Facebook, Twitter a Google zakazují reklamy na kryptoměny je to, že si chcou vytvořit vlastní.

Facebook již ohlásil, že má v plánu zavést novou kryptoměnu a vytvořil pro to specializovaný tým, který se bude zabývat vývojem blockchainu. Kontrolu nad tímto týmem převzal David Marcus, který je bývalým šéfem PayPalu. Facebook plánuje, že by se s jeho novou kryptoměnou dalo platit na této sociální síti, která má miliardy uživatelů.

Zatím však k chystanému projektu vydal Facebook pouze strohé prohlášení:

„Podobně jako jiné společnosti hledá Facebook způsoby, jak blockchain využít. To bude úkol nového týmu, nemám k tomu co víc sdělit,“ sdělila mluvčí sítě.

Závěrem

Na jedné straně nám technologické firmy říkají, že zakazují reklamy na kryptoměny z morálních důvodů, na druhé straně sami zakládají vlastní kryptoměny a vyvíjejí vlastní technologii blockchainu (účetní kniha kryptoměn). Z toho lze usuzovat, že zde o morální záměr nejde a firmy si chtějí založit vlastní kryptoměny na kterých chtějí vydělat peníze.

Když vezmeme v úvahu zákaz reklam na kryptoměny, díky čemuž se všechny tradiční kryptoměny vymažou z mapy internetu a zavedení vlastních kryptoměn společnostmi, jejichž služby využívají miliardy lidí a které vlastní monopol na inzerci reklam po celém internetu, tak to vypadá jako smrtící rána pro již existující kryptoměny, které by mohli časem skončit v propadlišti dějin.

Má vize budoucnosti:

,,Nedivil bych se, kdyby po založení vlastních kryptoměn tyto společnosti opětovně obnovily reklamy na kryptoměny, ovšem na ty vlastní, které by označili jako bezpečné. Na druhé straně pokud by společnosti Google, Twitter a Facebook založíli vlastní kryptoměny, tak alespoň lidé budou vědět, kdo za těmito kryptoměnami stojí, nebude hrozit, že někdo na tyto kryptoměny odstraní reklamu (proč by také odstraňovali reklamu na svou vlastní kryptoměnu?) a pokud se bude na těchto sítích kryptoměnami platit tak jako plánuje Facebook, tak tyto kryptoměny můžou vytvořit silné zázemí s lidmi ze sociálních sítí, kteří by tyto kryptoměny používaly jako decentralizovaný nástroj k placení za zboží a služby, čímž by se kryptoměny nestali jen čistě spekulativním nástrojem, ale stali by se novou měnou.“ 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *