Únava nemusí znamenat, že jste unavení – 5 hlavních příčin a řešení

Autor: ZDRAVÍ 1+1 A WU KUO-PIN.

Většina lidí pravidelně jede život na 120 procent, který je natažený za jejich hranice.

Zaneprázdněný moderní člověk má každý den mnoho práce a starostí. Mnoho z nás pracuje dlouhé hodiny a málo spí. Výskyt tří jídel denně ve stanovených časech je stále vzácnější. Různé životní tlaky vyčerpávají tělo i mysl a problémy jako nespavost, ztráta paměti, úzkost, strach a deprese jsou stále častější. Jedním slovem je to únava.

Mnoho lidí si myslí, že více spánku a odpočinku je odpovědí na všechny tyto neduhy, ale ve skutečnosti to není odpověď na únavu, jak jsme se dozvěděli od Dr. Wu Kuo-Pina, ředitele tchajwanské kliniky čínské medicíny Hsinyitang.

Není ale spánek tím lékem – vše, k čemu jsme byli vedeni?

“Příčin únavy je mnoho. Musíme pochopit, jaký typ únavy máme, abychom mohli předepsat správný lék, abychom dosáhli nejlepších výsledků,“ řekl doktor Wu.

Fyziologická únava

Fyziologická únava je fyzická únava, která je způsobena přetížením těla a neschopností správně zacházet s metabolity produkovanými tvrdou prací.

“Čím více odpadu se v těle nahromadí, tím více bolesti svalů,” řekl Dr. Wu. “Nedostatečný přísun živin do tkání a orgánů povede ke slabosti a únavě končetin.”

Tento druh fyzické únavy je často spojován s nemocí z povolání, která může být způsobena dlouhodobým udržováním určitého držení těla nebo prováděním určitého druhu činnosti, vysvětlil lékař. “Proto, abychom zlepšili fyziologickou únavu, měli bychom věnovat pozornost tomu, zda nedochází k odchylkám nebo excesům v držení těla nebo pohybu, a dělat protahovací cvičení, abychom se uvolnili a zabránili a zmírnili fyziologickou únavu.”

Duševní únava

Hlavní příčinou duševní únavy je dlouhodobý psychický stres. Pouze odpočinek nebo spánek nejsou pro zmírnění tohoto typu únavy příliš účinné.

“K uvolnění tlaku nebo potlačených emocí se vyžadují holistická řešení těla i mysli,” řekl Dr. Wu. Právě kvůli tomu mnoho lidí vyhledává terapeuty.

“Jinými slovy, musíme sundat tíhu z naší mysli a důkladně vyřešit a nechat odejít zmatek, abychom skutečně odstranili duševní únavu a obnovili zdraví.”

Únava mozku

Únava mozku je způsobena dlouhými hodinami přemýšlení nebo soustředění se na něco, což vytváří pocit vyhoření.

„Nadměrné používání mozku způsobí, že mozek spotřebovává hodně kyslíku, což má za následek nedostatek zásobování mozku kyslíkem. Oxid uhličitý tedy nemůže být metabolizován hladce a dochází k únavě mozku, doprovázené někdy závratěmi, bolestmi hlavy, nevolností, ztrátou paměti a dalšími příznaky,“ řekl Dr. Wu.

V těchto případech může někdy jednoduché řešení pomocí dechových cvičení přinést skvělé výsledky.

“Když nastane tato únava, můžete vstát a cvičit roztažení hrudníku a hluboké dýchání, abyste do plic vdechli velké množství kyslíku,” nařídil Dr. Wu.

“Pak pohybujte krční páteří a pročesejte vlasy, aby krev rychle a plynule proudila směrem k mozku a eliminovala únavu mozku.”

Ale to jsou krátkodobé a okamžité nápravy, nikoli dlouhodobé.

„Nicméně nejlepším způsobem je upravit tempo života, přehodnotit pracovní zátěž a dobu odpočinku a najít mezi nimi rovnováhu,“ dodal Dr. Wu.

Subjektivní únava

Subjektivní únavu lze popsat jako „vyčerpání“, stav pocitu bezmoci ze sebe nebo čehokoli jiného. Subjektivní únava je obvykle způsobena osobními emocemi.

„Obvyklá situace je, že jste po určitou dobu velmi oddaní své práci, ale vaše úsilí není odměněno ani uznáno. Po určité době vaše nadšení a motivace postupně vyprchají,“ řekl Dr. Wu. To se liší od duševní únavy, která může mít co do činění s přetížením, protože subjektivní únava vede spíše ke ztrátě motivace než k úzkostnému stavu.

„Je potřeba znovu probudit nadšení. Zkuste přesunout část své pozornosti na jiné aktivity nebo změňte styl práce a metody učení,“ řekl Dr. Wu a dodal, že je čas naučit se, jak je důležité „nechat věci jít“.

“Nestarejte se příliš o to, co si o vás mohou myslet ostatní, a následujte svůj vlastní způsob života, abyste se této bolesti skutečně zbavili.”

Únava způsobená nevyváženou stravou

Tato únava je způsobena dlouhodobým upřednostňováním určitého druhu potravin nebo nejedením určitého druhu potravin, což má za následek nutriční nerovnováhu a zdravotní problémy. Velké procento Američanů má dnes nutriční nedostatky v mnoha základních minerálech a vitamínech.

Dr. Wu řekl, že vysvětlil starověký pohled na vyváženou stravu. „Starověká čínská lékařská kniha – Huangdi Neijing (doslova znamená „klasika vnitřního lékařství Žlutého císaře“) – hovoří o důležitosti vyvážené stravy a o tom, jak vyváženě kombinovat různé druhy potravin.“

Kniha říká: „Pět zrn je hlavním zdrojem růstu; pět plodů poskytuje doplňkovou výživu; pět hospodářských zvířat je hlavními zdroji energie; a pět druhů zeleniny je hlavním zdrojem doplňku. Jejich příjem v kombinaci s vyváženým způsobem pomůže tělu zůstat zdravé a plné energie.“

Moderní výzkum také ukázal, že rozmanitost je nezbytná pro zdraví střevního mikrobiomu.

„Huangdi Neijing ztělesňuje starou čínskou moudrost a porozumění vesmíru a jeho vztahu s lidskou bytostí. Je to nejdůležitější starověký text v čínské medicíně a také hlavní kniha taoistické teorie a životního stylu,“ vysvětlil Dr. Wu.

“Podle starověké čínské moudrosti musíme jíst vyváženou stravu podle tělesné stavby každého jednotlivce, abychom zmírnili únavu a zůstali zdraví.”

 

Překlad: Martin Kirschner.

Zdroj: theepochtimes.com

Sdílet na sociálních sítích:

Sdílet článek na sociálních sítích:
Sdílet článek na sociálních sítích: