
Málem jsem emočně vybouchl, když jsem letěl se společností Ryanair.
Letecká společnost Ryanair je známá svými nízkými cenami, ale za jakou cenu? Můj příběh z 2. října 2023, kdy jsem měl letět z Krakova do Barcelony, odhaluje temnou stránku cestování s touto aerolinkou. To, co jsem zažil na letišti, mě nejen odradilo od dalšího létání s Ryanair, ale úplně změnilo můj pohled na leteckou dopravu. Ponižující zacházení, přísné kontroly a nekalé praktiky mě donutily přehodnotit, zda stojí za to vůbec usednout do letadla, když existují jiné způsoby dopravy. Následující článek popisuje mou zkušenost, která, jak se ukazuje, není ojedinělá, a odhaluje, proč Ryanair čelí kritice i milionovým pokutám.
Co se stalo
Člověk už si zvykl, že když se dostaví na letiště a chce někam letět, tak se k vám chovají jako k člověku, který nemá žádné práva. U rentgenu vás ozařují nebezpečným rentgenovými paprsky a pak vás osahávají, jestli u sebe náhodou nemáte zbraň. Následně vám začnou šustrovat batoh a když zjistí, že v něj máte nějaký ostrý předmět, tak vám jej vyhodí do koše. Myslíte si, že se to týká pouze nože? Tak to vás vyvedu z omylu, protože často vám vyhodí i nápoje, zubní pasty, sprchové gely, trekové hole, nebo obyčejný stativ – k čemuž se ještě dostanu.
Prošel jsem kontrolou a dostavil se k terminálu, kde máte pouze ukázat letenku a pas, a odletět do vysněné destinace – alespoň to jsem si myslel. Nicméně pracovníci Rynairu si začali hrát na byrokratické úředníky a kontrolovali zavazadla cestujícím. V praxi to vypadalo tak, že postavili nějakou ohrádku na stůl a pokud se do ní nevešel váš baťoh, tak vás odmítli dál pustit na palubu letadla. Vzhledem k tomu, že jsem z fronty viděl jak neprošli lidé s trochu většími baťužky, tak už jsem tušil, že já se svou krosnou nemám šanci, což se potvrdilo.
Abych vám celou situaci popsal co se následně dělo, tak cestující začaly rukama tlačit na své baťohy, nebo dokonce po nich skákat, aby se tyto jejich zavazadla vešla do ohrádky Rynairu. Když zjistili, že to nejde, tak začali vytahovat z baťohů a kufrů oblečení, aby co nejvíc zmenšili jejich objem. Toto oblečení si dali na sebe, takže někteří na sobě měli i deset vrstev oblečení, včetně třeba zimní bundy a to v hale, kde bylo 25°C. Chápete to ponížení, co za nesmysly musí dělat lidé, aby mohli létat se společností Rynair? To ale nebylo všechno.
Když jsem přistoupil na řadu, tak mi pracovnice řekla, že moje krosna je příliš velká a že nemůžu letět. Řekla mi ať se posadím mezi ostatní provinilce. V té chvíli jsem nevěděl co se děje a jestli mi nepropadne letenka, protože čas do začátku letu začal ubíhat. Doslova se mi začala vařit krev a třepali se mi ruce, což je situace, kdy jsem těsně před výbuchem. Následně přišla na řadu rusky mluvící žena a ta udělala tu velkou chybu, že si neschovala stativ do baťohu před pracovníky Rynairu. Ti ženě řekly, že si nesmí vzít stativ do letadla. Žena začala vzlykat, klekla si na kolena a začala prosit, aby si mohla vzít stativ do letadla. Pracovníci Rynairu však byli neoblomní a sdělili ženě, že pokud chce s nimi letět, tak musí stativ nechat na letišti. V tu chvíli jsem měl sto chutí vstát a rozmlátit jim celý ten stolek u kterého nás kontrolovali. Ani nevím, jak jsem se dokázal ovládnout.
Tato rusky mluvící žena pak přišla nenápadně za mnou a prosila mě, abych její stativ tajně schoval do svého baťohu. To jsem odmítnul, protože jsem se bál, že když to zaměstnanci Rynairu zjistí, tak mi zakážou s nimi letět. Žena mě ještě třikrát poprosila, jestli bych ji ten stativ schoval do baťohu a u toho zoufale plakala. Po čtvrté už jsem neměl to srdce a rozhodnul jsem se, že ji pomůžu, takže jsem její stativ schoval do svého baťohu.
Následně, když byli všichni „vzorní“ cestující odbaveni, tak přišla řada na nás „provinilce“. Rynair nám začal dávat pokuty ve výši 73 EU (1800 Kč) za to, že máme velké baťohy, nebo kufry. Podmínky byly jednoduché: Buď zaplatíš, nebo nepoletíš a tvá letenka propadá. Když jsem jim řekl, že to výpalné zaplatím hotově, tak mi řekli že přijímají jenom karty. Takže pokud jste u sebe neměli debetní kartu, nebo jste neměli dostatek peněz na účtu, tak smůla. Navíc vás tímto nutí společnost Rynair, abyste ji předali své údaje z debetní karty a přístup ke svému bankovnímu účtu.
Nakonec jsem to výpalné zaplatil kartou a s krosnou, kde jsem pašoval stativ vyrazil k letadlu. Před letadlem na nás čekali další pracovníci, kteří buzerovali ty lidi, co měli velké krosny, nebo zavazadla, ať je hodí do klece, přičemž následně tyto zavazadla umístili do zavazadlového prostoru letadla.
Proč Rynair šikanuje své cestující
Když jsem četl svůj oblíbený Náš deník, tak jsem zjistil, že pracovníci Rynairu jsou za tuto šikanu dokonce placení. V jejich článku s názvem „Pokutová politika Rynairu“ se píše: „Nízkonákladová letecká společnost Ryanair, oblíbená především svými levnými letenkami, přišla s nemilou novinkou. Svým zaměstnancům plánuje vyplácet odměny za pokutování cestujících. Pracovník by si tak udělením pokuty za větší zavazadlo mohl přijít na něco kolo 1.50 eur (asi 37 kč), přičemž cestující na pokutě může zaplatit až 75 eur (1 846 kč). Tento bonus je pak omezen na 80 eur (1970 kč) na pracovníka za měsíc. Aerolinka odůvodňuje své rozhodnutí tím, že v letadlech není dost místa a že chce vyrovnat propast mezi cestujícími, což znamená trestat ty, kteří se snažili obejít placení za větší zavazadlo.“
Článek je z července 2025, tedy dva roky poté co jsem letěl. Osobně si myslím, že zaměstnanci Ryanairu dostávali provize za pokutování cestujících už v té době co jsem letěl, akorát to nebylo tak mediálně známé.
Aby toho nebylo málo, tak Ryanair ještě více přitvrdil. Ryanair uvádí, že nyní může uložit pokutu ve výši 500 GBP (15 000 Kč) za „neukázněné“ chování cestujícího, které vede k jeho vysazení z letu, i když nebylo nutné letadlo odklonit. Kromě toho může společnost Ryanair požadovat náhradu nákladů spojených s odkloněním letadla, včetně právních nákladů. Tyto náklady mohou být odečteny z budoucích letů, dárkových poukazů nebo kreditních karet použitých k rezervaci. Pokud imigrační úřad zamítne vstup cestujícímu, musí cestující uhradit případnou pokutu a náklady na zpáteční let. Pokutu vám můžou dát až do výše 5 000 GBP jenom za to, že jste opilí i když nikoho neohrožujete.
Jak píše nasdenik.cz: „Už v dnešních dnech si mnozí stěžují na přísné podmínky při odbavení a často až touhou posedlé zaměstnance, kteří chtějí najít jakoukoliv chybu.“
Známý je třeba incident, kdy let z Dublinu do Lanzarote byl zrušen kvůli neukázněnému cestujícímu, přičemž letadlo se muselo vrátit. Rynair po tomto cestujícím požaduje uhradit pokutu 15 tisíc EUR, jako úhradu nákladů na návrat. Osobně neznám přesné podrobnosti tohoto případu co se přesně stalo, ale můj názor je ten, že většina cestujících už má Rynairu plné zuby a v momentě kdy si začněte stěžovat, nebo vybouchnete – což je u Rynairu otázka otázka času, protože ne každý se umí ovládnout jako já – tak vám nasolí 15 tisíc EUR pokuty.
Porušení zákona a pokuta pro Rynair
Víte jak se říká: Karma je zdarma. Tak pro Rynair to platí dvojnásob.
Španělské ministerstvo pro práva spotřebitelů potrestalo leteckou společnost Ryanair pokutou 107,77 milionu eur (přibližně 2,7 miliardy Kč) za nekalé praktiky. Mezi porušení patří například příplatek za přepravu příručních zavazadel na palubě, příplatky za rezervaci vedlejších míst pro doprovod nezletilých nebo závislých osob, zákaz platby hotovostí na španělských letištích, vysoké poplatky za tisk palubního lístku, zavádějící informace a nepřehledné uvádění cen na webu Ryanairu i na stránkách třetích stran, což ztěžuje spotřebitelům srovnání nabídek.
Zoufalá společnost Ryanair dělá zoufalé činy a proto se nyní chybějící peníze z pokuty, kterou zaplatila španělskému ministerstvu, snaží vymanit z cestujících vlastními nesmyslnými pokutami.
Závěr
Četl jsem články o časech, kdy se začínalo s komerčním létáním. Například zlatá éra leteckého cestování v 70. letech znamenala, že jste si mohli vzít na palubu letadla jakékoliv zavazadlo a nikdo vás nekontroloval. Na palubě letadla vás uvítaly s úsměvem krásné letušky s chlebíčky a šampaňským v ruce.
Realita dnes? Šikana, buzerace, osahávaní, zabavování věcí, pokutování a ztráta lidské důstojnosti. To je dnešní realita, pokud chcete dneska někam letět, například s leteckou společností Rynair.
Osobně mě tato zkušenost absolutně znechutila a odradila od leteckého cestování, protože už jsem dva roky nikam neletěl. Napište třeba do komentáře co si o takovém jednání myslíte a jestli se takhle chovají ke svým zákazníkům i jiné aerolinky.
Facebook komentáře