Wednesday , October 5 2022

Holistické přístupy k řešení závislosti

Autor: JENNIFER MARGULIS.

Změna našich přátel, stravy a návyků může být součástí široké cesty ke střízlivosti (Public Domain)

Když jsem potkal Nicky, 33letou maminku dvou dětí a uzdravující se narkomanku, řekla mi, že byla roztleskávačka, zpívala ve svém kostelním sboru a vždy měla nějakou práci. Nickyn život se ale brzy obrátil směrem dolů. Když jí bylo 11 let, začala kouřit marihuanu, se svými přáteli začala užívat inhalanty a nakonec si začala píchat heroin. Když jsem s ní dělal rozhovor, byla odhodlána uzdravit se, ale řekla mi, že každý den je stále boj. Její cesta nebyla jednoduchá.

Závislost, předávkování drogami na vzestupu

Přestože se těmto tématům nedostalo takové pozornosti médií jako před pandemií, závislost i předávkování drogami jsou na vzestupu. Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) zemřelo mezi květnem 2019 a květnem 2020 na předávkování drogami více než 81 000 lidí, což je nejvyšší počet úmrtí z předávkování, jaký kdy CDC za 12 měsíců zaznamenalo. Stejně tak se zdá, že narůstá počet sebevražd, depresí a sebepoškozování, zejména mezi mladými lidmi. To jsou špatné zprávy.

Dobrou zprávou je, že pokud vy nebo kdokoli ve vašem životě bojuje se závislostí, existují změny životního stylu, které můžete provést – právě teď – a mohou vám pomoci vyléčit se. Úplné vystřízlivění se nemusí zdát možné, ale zlepšení životního stylu má velký význam.

Máme tendenci chápat závislost jako černobílou. Buď jsi závislý, nebo nejsi. Ale když uděláte malé kroky ke zlepšení svého duševního zdraví a fyzické pohody, můžete se vzdálit od krutého konce toho, co můj spoluautor, Dr. Paul Thomas, a já nazýváme spektrum závislostí. Cílem je dostat se ze závislosti a do dobrého zdraví.

Spektrum závislostí?

Thomas, který je jak specialistou na závislosti, tak uzdravujícím se alkoholikem (18 let je střízlivý), tvrdí, že pokud jde o závislost, existuje spektrum závažnosti. Prvním krokem, jak vysvětlujeme v naší knize, je identifikace toho, kde se nacházíte na kontinuu mírné až středně těžké až těžké závislosti. Dalším krokem je být ochoten udělat změny, které vás posunou k mírnému konci spektra závislostí, takže vaše užívání návykových látek nebo návykové chování již nebude diktovat váš život.

„Za poslední desetiletí se specialisté na závislosti posunuli od toho, aby někoho nazývali ‚závislým‘ nebo ‚alkoholikem‘,“ vysvětlil Thomas. „Nechceme, aby se lidé spojovali se štítky, které vás zaškatulkují. Tyto štítky vás udrží v pasti. Tak jako se člověk může uzdravit z rakoviny nebo jiného chronického onemocnění, proč byste se nemohli vyléčit ze sklonu k závislosti?

Myšlenka, že můžeme být schopni vyléčit základní příčiny našich závislostí, aniž bychom přijali kompletní a totální abstinenci, je v rozporu s filozofií 12-krokových programů, jako jsou Anonymní alkoholici (AA). Ale zatímco Thomas podporuje AA (a osobně připisuje tomuto programu zásluhy za to, že mu pomohl najít střízlivost po letech bojů), také poukazuje na to, že AA nefunguje pro každého.

Holistické přístupy k řešení závislosti

Najděte svůj správný kmen

Jak slavně prozkoumal Johann Hari, britsko-švýcarský spisovatel a autor knihy „Chasing the Scream: The Search for the Truth About Addiction“ v Ted Talk z roku 2015, opakem závislosti není střízlivost. "Opakem závislosti je spojení," řekl Hari. Poukázal na řadu experimentů provedených na konci 70. a na začátku 80. let, které tuto myšlenku potvrdily.

Dr. Bruce K. Alexander, nyní emeritní profesor na katedře psychologie na Univerzitě Simona Frasera v Burnaby, Britská Kolumbie, vybudoval pro krysy nádherné prostředí: plné barevných hraček, šplhacích plošin, zdravého jídla a dalších krys, se kterými se mohli pářit a přátelit se. Když pak jeho tým nabídl těmto obyvatelům „Rat Parku“ výběr mezi čistou vodou a vodou s příměsí morfia, šťastné, sociálně propojené krysy se vyvarovaly nápoje s drogami. Tyto krysy, které vedly dobrý život se spoustou práce a spoustou společníků, se dokonce vyhýbaly morfiu, když byl rozpuštěn v jejich oblíbeném sladkém nápoji.

Být společensky propojený je klíčové, říká Thomas. Najděte lidi, kteří tráví čas zdravým způsobem. Pokud si vážíte jídla, přidejte se na kurz vaření a založte čtvrteční večerní klub. Pokud rádi boxujete a potřebujete odbytiště pro svůj hněv, najděte si nejbližší boxerskou tělocvičnu a začněte chodit na hodiny třikrát týdně (pokud si nemůžete dovolit cenu členství, odpracujte si to). Pokud se cítíte lépe, když jste v přírodě – jako téměř každý z nás – vyhledejte místní turistickou skupinu. Pokud rádi čtete, připojte se k každý měsíc ke knižnímu klubu v místní knihovně nebo si jej najděte v místním knihkupectví.

Není to snadné, zvláště pokud se většina vašich spojení točí kolem vaší závislosti, nebo pokud žijete v místě, kde omezení COVID-19 ztěžují osobní setkání, nebo pokud jste od přírody plachý nebo introvert. Pravděpodobně se budete cítit trapně. Počítejte s tím, že vyzkoušíte několik aktivit, dokud nenajdete ty, které vám přinášejí největší radost.

Jedním ze způsobů, jak začít hledat svůj správný kmen, je zapamatovat si věci, které jste jako dítě milovali, a najít lidi, kteří se v dospělosti věnují těmto činnostem: kreslení, scrapbooking, sochařství, frisbee, bruslení, hraní, osobní role. -hraní her, lukostřelba. Pokud kmen, se kterým se cítíte nejvíce spjati, jsou jiní uzdravující se alkoholici nebo narkomani, můžete pravidelně chodit na schůzky o 12 krocích ve svém okolí (ať už s vámi filozofie 12 kroků rezonuje nebo ne) a potkávat střízlivě uvažující přátele.

Bonus navíc: Společným prvkem pro lidi s největší délkou života na světě je, že jsou součástí sociálních kruhů, které podporují zdravé chování a aktivity. Na japonské Okinawě se lidé scházejí v malých skupinách (kterým říkají „moais“) a často zůstávají přáteli na celý život.

Kouření, pití a osamělost jsou nakažlivé. Ale stejně tak zdravý život. Když se tedy připojíte k dalším lidem, kteří se věnují zdravým činnostem, budete méně trpět, budete méně návykoví a budete žít delší, zdravější a smysluplnější život.

Samoléčba Cvičením

Většina lidí, kteří nadměrně užívají drogy a alkohol nebo propadají hazardu, videohrám nebo závislosti na jídle, tak činí proto, že chtějí uniknout ze svého každodenního života. Životní úzkosti se mohou zdát vysilující, zodpovědnost zahlcující a zapomnění se často zdá být jedinou úlevou.

Není špatné chtít být bez úzkosti, odpočinout si od každodenních starostí nebo se chtít bavit. Problém je, když vaše zvolená úniková cesta skončí tak, že vás pošle do selhání jater.

Zkuste nasměrovat svou lidskou potřebu endorfinů do cvičení. Cvičení nejen že zaplaví vaše tělo hormony zlepšujícími náladu, ale také vám pomůže okysličit krev, vybudovat více svalové hmoty a zresetovat se, když jste naštvaní nebo rozrušení. A na rozdíl od drog nebo alkoholu se po cvičení nebudete cítit provinile nebo s kocovinou. Místo toho se budete cítit více koncentrovaní a soustředění, lépe se vypořádáte s životními zvraty.

Ale jak se můžete dostat ke cvičení, když jej nemáte ve zvyku? „Miluji tenis, ale už ho nehraju. Vrátím se k tomu znovu, až budu zpátky ve formě,“ řekl jednou kolega. Takové myšlení slouží jen k tomu, aby vás udrželo na gauči. Hraním her, které máte rádi – cvičením, které vás baví právě teď – se dostanete do lepší kondice.

Najděte si kamaráda na cvičení nebo se připojte ke skupině. Přihlaste se do kurzu. Začněte v malém a zůstaňte u toho. První den projděte jen jeden blok. Zkuste jít dva bloky druhý den. Třetí den pomalu běhejte první blok a tři další jděte. Dětské kroky se počítají. Pokud jste měli rádi týmové sporty, než jste se přesunuli na nejtěžší konec spektra závislosti, je čas najít tým. Fotbal, ultimátní frisbee, CrossFit, dokonce i kuželky, to vše jsou skvělé formy cvičení. Skupinová aktivita má další výhodu v tom, že vám pomůže stát se součástí komunity.

Změňte své stravovací návyky

Závislost často pramení částečně z pocitů neklidu. A jedním z důvodů, proč se tolik Američanů cítí pomalí a úzkostliví, je to, že jíme jedlé látky podobné potravinám, které nám způsobují nevolnost, místo potravin bohatých na živiny, skutečných potravin, které nám dělají dobře.

Všichni víme, že auto nemůže jet na špatný druh plynu, ale většina z nás si neuvědomuje, že záleží na tom, co jíme. Mnozí z nás. Vaše tělo a biochemie jsou vyrobeny z jídla, které jíte. Pokud se vašemu tělu nedostává určitých živin, bude to signalizovat svým neklidem. Když zlepšíme své stravovací návyky, máme více energie a méně úzkosti a cítíme se méně nuceni uchýlit se k závislosti na drogách, alkoholu a závislostnímu chování.

„Věřím, že čistá strava a extrémně zdravé stravování a konzumace pouze celistvých potravin je charakteristickým znakem toho, jak zůstat čistý a střízlivý: zdravé tělo, zdravá mysl,“ napsala v e-mailu Vicki Taylorová, specialistka na zneužívání návykových látek z havajského státního ministerstva zdravotnictví Pearl City, Havaj. „Já sáma jsem byla závislá mnoho let, než jsem se rozhodla věnovat se oblasti zneužívání návykových látek, a v 80. letech jsem přešla zcela na syrovou stravu ve zdravotním ústavu, což byla moje rehabilitace. Tak jsem se stala střízlivou, a když zakolísám, upadnu do deprese a navrátím se zpátky k čisté stravu.“

Přesto, vysvětlila Taylorová, je velmi obtížné pomoci duševně nemocným klientům, kteří mají problémy se zneužíváním návykových látek, provést pozitivní změny ve své stravě a životním stylu. „Celé roky jsem vedla wellness třídu, záměrně jsem se snažila pomáhat lidem s jejich dietou, ale nakonec jsem boj se systémem vzdala. Zaměstnanci nebyli příliš dobrým příkladem a jedli stejně špatně jako klienti a za ta léta výuky jsem viděla jen velmi malou změnu. Kultura, personál, omamné léky a lidé žijící v pečovatelských domech, kteří byli závislí na tom, aby je ostatní krmili, to vše pracovalo proti tomu, abych mohla změnit své duševně nemocné klienty a klienty užívající návykové látky,“ přiznala Taylorová.

Ale Thomas řekl, že je důležité to zkoušet dál. "Faktory životního stylu jsou nejdůležitější věcí, kterou máte pod kontrolou," řekl Thomas. "Je to jednoduché, ale není to snadné. Že jo? Je jednoduché jíst skutečné potraviny a vyhýbat se cukru, nasyceným tukům a dalším zánětlivým potravinám, ale není snadné to implementovat. Připadá mi to jako drastická změna životního stylu. A pro některé lidi skutečné je. Důsledně ji implementovat není snadné. Neustále nacházíme výmluvy, proč nedělat to, o čem víme, že bychom dělat měli.“

Identifikujte a řešte hlavní příčiny závislosti

Potíže z vašeho dětství, vaše genetické dispozice, těžkosti, kterým jste čelili během svého života, to vše je součástí toho, co vás dostalo do nepohody a neštěstí, které dnes zažíváte. Abyste se dostali na lepší a zdravější místo, musíte udělat nějaké hluboké přemýšlení a vykopávky. Musíte být otevření a ochotni se změnit.

Lidem, kteří chodí do Anonymních alkoholiků, se říká: „Jsme tak nemocní, jako jsou naše tajemství.“ Chcete-li vyvětrat svá tajemství, abyste je mohli překonat, potřebujete někoho, kdo vám bude naslouchat bez posuzování. Thomas doporučuje vyhledat wellness kouče, psychologa, mentora, sponzora – nebo všechny čtyři. Takoví důvěryhodní a uzemnění lidé vám mohou pomoci zjistit, jaké jsou vaše hluboce zakořeněné a nevyřešené problémy. Když vytáhnete svou nevyřešenou bolest na světlo způsobem, s kterým se cítíte bezpečně, můžete se naučit ji nechat jít a již nebudete potřebovat drogy nebo alkohol, abyste bolest utlumili.

„Fyzická bolest a emoční úzkost jsou dva z největších problémů, které vedou lidi k samoléčbě drogami a alkoholem,“ poznamenal Thomas. "Najděte základní příčiny, emocionální i fyzické, a už se nebudete muset samoléčit návykovým chováním nebo zneužíváním návykových látek." Pro mnoho lidí je hlavní příčinou traumatický zážitek, který nebyl nikdy plně přijat nebo vyřešen. Hledání podpory a čas na vypořádání se s tímto traumatem – ať už je to zneužívání, ztracená milovaná osoba nebo osobní tragédie – může člověka změnit.

Nicky si přestala píchat heroin. Řekla mi, že se k tomu nikdy nevrátí. I když to může být těžké, neztrácejte naději, ani u sebe, ani u někoho jiného. Vždy existuje cesta ven. Můžete a najdete svou cestu ke svobodě.

Jennifer Margulis, Ph.D., je oceněná vědecká novinářka se sídlem v Oregonu a spoluautorka s Paulem Thomasem, M.D. knihy „Spektrum závislosti: Soucitný, holistický přístup k uzdravení“. Více se dozvíte na www.JenniferMargulis.net.

 

Překlad: Martin Kirschner (www.vipnoviny.cz)

Zdroj: theepochtimes.com

Sdílet článek na sociálních sítích:

O Martin Kirschner

Dříve psal a publikoval články pro Epoch Times. Později se však rozhodl jít svou vlastní cestou a založil VIP Noviny, internetové noviny, které dál šíři poznání, pravdu a tradici.

Leave a Reply

Your email address will not be published.