Pátek , 9 prosince 2022
Nejnovější články

Správně zaměřená pozornost jako klíč k úspěchu

Autor: Martin Kirschner.

Puma je zvíře známé tím, že zaměří pozornost pouze na jeden objekt a ten téměř ve 100% uloví. Lidé by měly být jako puma (zdroj: wikipedia.org

Nejspíš každý z nás zaměřuje na něco pozornost. Dokonce i meditující mniši v buddhovské škole zaměřují pozornost na prázdnotu a v taoistické škole zaměřují pozornost na nicotu. V západní společnosti je z hlediska úspěchu velmi důležité na co zaměřujeme pozornost.

Neúspěšní lidé často zaměřují pozornost na nepodstatné věci. Asi největším smrtelným hříchem zaměřené pozornosti je podle mě to, když se někdo dívá na nekonečné seriály, čte bulvární plátky, nebo se zajímají o to, co si zase koupili sousedi. Zaměřovat pozornost na životy jiných lidí nás nikam neposune. Výjimkou samozřejmě je, když sledujeme úspěšné lidi a snažíme se jejich úspěch napodobit. To je správné zaměření pozornosti.

Dalším špatným zaměřením pozornosti je to, když neustále řešíme, co kdo o nás říká. V tu chvíli máme tendenci se obhajovat, což nám bere energii. Úspěšní lidé vědí, že se nemusí před nikým obhajovat. Prostě jdou a vezmou si co jim patří. Negativní komentáře závistivců je nezajímají. Pokud ve svém životě jednáte podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, tak vás vůbec nemusí zajímat co o vás říkají jiní.

V roztěkané době je velmi složité mít na něco zaměřenou pozornost. Roztěkaná mysl má často tendenci neustále něco kontrolovat. A proto lidé v domnění, že pracují, tak neustále kontrolují emaily, statusy na sociálních síti, lajky a jiné zbytečnosti, protože si myslí, že je to posouvá dopředu.

Podle nejnovějších studií, úroveň pozornosti u lidí klesla z 12-ti sekund na 8 sekund. Pro představu zlatá rybka dokáže zaměřit pozornost na 9 sekund, takže průměrný člověk je pod úrovní zlaté rybky. Jako majitel online novin vám to můžu potvrdit, protože čerpám data z Google Analytics, kde můžu v reálném čase vidět, jak lidé po pár vteřinách ztrácejí zájem a rozečtený článek zavírají. 80% lidí čte jenom nadpisy.

Psychologie označuje poruchy pozornosti různými termíny a druhy. Dělí poruchy pozornosti na dekoncentraci, rozptýlenost, roztržitost, paraprosexie, hypoprosexie, aprosexie. U dětí ve vývojových fázích se poruchám pozornosti říká ADD, nebo ADHD pokud je dítě navíc hyperaktivní.

Ať už tomu psychologie říká jakkoliv, tak klíčem k zaměřené pozornosti je určení si priorit. Pokud si určíte priority a víte čeho chcete dosáhnout, tak snáze dosáhnete zaměřené pozornosti. Váš mozek se správně nastaví a affirmace odměn toho, čeho dosáhnete díky práci se zaměřenou pozornosti vás motivuje jít dál do předu a neohlížet se zpátky.

Sportovci se často před zápasem musí koncentrovat. To často znamená zaměřit pozornost na vítězství. Šestinásobný mistr šermu České Republiky Jiří Beran popsal, jak se mu podařilo správně zaměřit pozornost:

„Na začátku jsem měl se soustředěním problémy. I když jsem byl na turnaji, myslel jsem na práci nebo na školu nebo na cokoliv, což samozřejmě sportovní výkon poznamená. Zkoušel jsem různá cvičení na prohloubení koncentrace. Například se soustředit na zápas nebo na nějakou věc. Vezmu si do ruky stopky a soustředím se například na židli před sebou. Jakmile mi přijde do mysli nějaká myšlenka, třeba, že musím zavolat mámě, tak stopky stlačím. Tak si řeknu, vydržel jsem to pět vteřin, to je málo. Musím se soustředit jen na tu jednu věc a nic jiného. Začnu znova a zase pustím stopky a snažím se tímhle způsobem prodlužovat dobu soustředění, kdy nepřicházejí do mysli žádné podněty. Tohle třeba u mě fungovalo. Koncentraci beru jako soustředění se na jednu činnost nebo na jeden bod, schopnost se soustředit na určitou činnost, kterou člověk potřebuje udělat. V šermu musím vypnout úplně všechno, co je kolem, lidi, zvuky, odpoutat se od všeho, co se děje okolo, a soustředit se na jeden pevný bod na soupeři, který během zápasu často měním.“

Stejně jako tento mistr v šermu můžete i vy zkusit metodu se stopkami. Schopnost soustředit se také pomáhá meditace, kde koncentrujete svou mysl na přítomný okamžik a nic jiného. Já třeba používám metodu Falun Gong.

Dejte si také minimálně jeden den v týdnu digitální detox. Doporučuji vám si dát také několikrát do roka týdenní digitální detoxy. Vypněte mobily, všechny vyrušovače a úplně se odpojte od online světa. Buďte v tomto důslední. Pokud jste to nikdy předtím nepraktikovali, tak zaznamenáte skutečný přínos, kdy se vaše mysl jakoby restartuje a vyčistí od elektrosmogu. Já například v den, kdy si dávám digitální detox, běhám po horách. Čas trávený sám se sebou vám také poskytne prostor k tomu, aby jste si ujasnili priority.

Pokud chcete například podnikat, nebo se stát úspěšným člověkem, spisovatelem, nebo bláznivým vědcem typu Nikola Tesla, tak praktikujte ve svém životě hlubokou práci o které píše Cal Newport. Ten ve své knize popisuje veškeré neduhy 21. století, kdy lidé vlivem technologií a nadmírou možností ztrácejí zaměřenou pozornost. Učí také, jak zpátky nabýt zaměřené pozornosti, abychom dosáhli v životě svých vysněných cílů.

Správně zaměřovat pozornost se učí ve školách pro elity. Vy se to můžete také naučit studiem dané tématiky a osobního rozvoje. Je tedy důležité zaměřovat svou pozornost na věci, které nás posouvají v životě dopředu a také umět tuto pozornost udržet do doby, kdy dosáhnete svého cíle. S touto schopností pak zjistíte, že vám stačí pracovat jenom pár hodin týdně a dělat zbytek života to, co vás baví.

Sdílet článek na sociálních sítích:

O Martin Kirschner

Dříve psal a publikoval články pro Epoch Times. Později se však rozhodl jít svou vlastní cestou a založil VIP Noviny, internetové noviny, které dál šíři poznání, pravdu a tradici.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.