Nedávno jsem si objednal knihy v eshopu nejlevnejsi-knihy.cz. Jako způsob doručení jsem si zvolil zásilkovna box, protože je to levnější varianta dopravy a v minulosti bylo vyzvednutí zásilek bezproblémové. To se však s nástupem digitalizace a umělé inteligence mění.
Nově klienti Zásilkovny musí pro vyzvednutí zásilky splňovat tyto podmínky:
- Koupit si chytrý mobil podporující stahování a instalaci aplikace Zásilkovna,
- Mít zapnutý Bluetooth,
- Mít zapnuté polohové služby (GPS),
- Mít v mobilu internet
- Být přihlášen v aplikaci pod stejným telefonním číslem, jaké je uvedeno na zásilce.
Nevím kde nějaká společnost bere tu drzost si automaticky myslet, že jsem povinný mít jakýkoliv mobil a ještě navíc chytrý mobil podporující aplikace, mít bluetooth, mít GPS, tím pádem mít také v mobilu internet a muset být někde online přihlášen, když si chci vyzvednout zásilku. Přitom by pro vyzvednutí zásilky stačilo zadat heslo, tak jako tomu bývá zvykem u jiných výdejních boxů.
Monika Fuksová, specialista zákaznického servisu Zásilkovna říká, že důvod proč nelze vyzvednout zásilku pouhým zadáním hesla je ekologický: „Výdejní místo Zásilkovna BOX (Z-BOX) využívá ke svému provozu solární panely a tím pádem potřebuje i nízkou spotřebu energie. Jelikož je takto ekologický, tak nemá k dispozici žádný monitor či další zařízení, kde by bylo možné zadávat heslo pro výdej. Výdej zásilky probíhá pouze na základě propojení Z-BOXu s aplikací Zásilkovna příjemce.“
To jsou samozřejmě „ušlechtilé ideály“, podobně jako Green Deal. Mimochodem placení platebními kartami má být v budoucnu také omezeno z důvodu redukce uhlíkové stopy, bez ohledu na to, kolik máte na kartě peněz, které byste mohli relativně utratit.
Chtěl bych se také zaměřit na GPS. Zásilkovna na svých stránkách píše, že si v aplikaci musíte nastavit sledování vaši polohy a dát „povolit“ pro sledování vaši polohy. K tomu Zásilkona dodává: „Pozor, bez povolení přístupu k poloze není možné zásilku vyzvednout!“
Fuksová povinnost lokalizace zdůvodňuje: „Polohové služby slouží k tomu, aby se aplikace Zásilkovna propojila se správným Z-BOXem, kde je i zásilka umístěna. Polohové služby si příjemce může zapnout až ve chvíli, kdy je na daném výdejním místě a zadává pokyn aplikaci Zásilkovna o výdej zásilky.“
Zásilkovně nejspíš nic neříká právo na GDPR a ochranu soukromí. Přitom by stačilo, kdyby vám Zásilkovna poslala na telefon a email kód, abyste si mohli zásilku vyzvednout. Takhle se to dělá třeba u Alzaboxů. Jenomže Alza se v tom případě nechová ekologicky. V tom je ten problém.
Nicméně Zásilkovna ujišťuje, že veškerá zákaznická data jsou pod ochranou GDPR: „Žádné citlivé údaje nepředáváme 3. straně a veškeré zadané údaje jsou u naší společnosti pod ochranou GDPR.“
Musím si jako bývalý zákazník Zásilkovny klást otázku, co tím tato firma sleduje? Proč je proces převzetí zásilky tak komplikovaný, když jinde to jde snadno pomocí kódu? Je ten důvod skutečně ekologický, protože zadání kódu je příliš energetický náročně a neekologické?
Osobně si myslím, že tohle je součást globalizace a můžeme vidět, jak se tato agenda zavádí i v jiných službách. Například v internetovém bankovnictví některých bank, již bez aplikace nemůžete online spravovat své finance. Až si lidé tyto aplikace masově osvojí, tak už jenom stačí přidat kreditní systém do těchto aplikací a když budete zlobit, tak vás prostě ze všech těch aplikací vypnou a tím vypnou i právo na váš svobodný život. Už teď je prokázáno, že vás tyto aplikace sledují a tyto firmy to nejen říkají otevřeně, ale dokonce to po vás požadují, jinak nemůže využívat jejich služby!
Zásilku jsem si kvůli těmto komplikacím nepřevzal o u prodejce jsem odstoupil od kupní smlouvy. Příště rozhodně využiji služeb jiného dopravce.
Facebook komentáře