Jak praktikovat psaní deníku vděčnosti, abyste ve svém životě podpořili více radosti

Autor: SKYLAR PARKER.

Všímavost je mocný nástroj ke změně vašeho mentálního přístupu, jednou z technik je psaní deníku vděčnosti.

Jako lidé máme tendenci přirozeně tíhnout spíše k negativním událostem, než abychom si pamatovali ty pozitivní, povznášející. Nová studie naznačuje, že potlačování negativních pocitů může vyvolat dlouhodobé účinky na psychickou pohodu. Čím déle váš mozek potlačuje negativní události, tím je pravděpodobnější, že se u vás rozvine chronický stres, který může vést k dalším vážným zdravotním problémům, včetně sníženého imunitního systému, zažívacích problémů a opožděného hojení.

Vedení deníku vděčnosti jako prostředek všímavosti

Všímavost je mocný nástroj ke změně vašeho mentálního přístupu, jednou z technik je vedení deníku vděčnosti. Cílem tohoto cvičení je trénovat váš mozek, aby se soustředil na pozitivní věci ve vašem životě, spíše než na věci, kterých můžete mít nedostatek. Tato metoda byla poprvé představena v roce 1996 autorkou bestsellerů Sarah Ban Breathnachovou jako nástroj pro ženy k zaznamenávání jejich každodenních okamžiků vděčnosti a zároveň nabízení pohledu prostřednictvím inspirativních citátů. Původně doprovodná kniha s jejím původním názvem „Simple Abundance (Jednoduchá hojnost)“, myšlenku deníku vděčnosti ukázala jako celosvětový úspěch, protože mnoho lidí si tento zvyk osvojilo ve snaze zlepšit svůj život a pohodu.

V rozhovoru pro The Irish Times z roku 2001 se Sarah zamyslela nad svým osobním životem po konci svého manželství a poznamenala, že díky tomu všemu získala hlubší porozumění sebe sama „Když poznáte sami sebe a to, co je pro vás důležité, život se stane jednodušším a naplňujícím – bohatším,“ řekla.

Američtí psychologové Robert Emmon a Michael McCullough provedli v roce 2003 výzkum deníku vděčnosti a dospěli k závěru, že ti, kteří si vedli deník vděčnosti, více cvičili, cítili se lépe ve svém životě a byli optimističtější, pokud jde o budoucnost, než ti, kteří si stěžovali na potíže nebo neutrální životní události. Mezi další výhody patřila lepší kvalita spánku a větší empatie a spojení s ostatními.

Jak cvičit vedení deníku vděčnosti

Najděte si deník, který máte rádi, něco, co byste rádi měli co nejblíže u sebe. Věnujte jeden nebo dva dny v týdnu psaní do deníku. Můžete si vybrat buď ráno nebo večer, v závislosti na vašich osobních preferencích. Zkuste si z toho udělat pozitivní zážitek zapálením svíčky nebo si uvařte uklidňující šálek čaje. Pak si vyberte klidné místo, kde si můžete odpočinout a a nabít sebereflexi, a napište si pět věcí, za které jste ten týden vděční. Nezapomeňte také uvést, proč jste za každou z nich vděční. Během této doby si dovolte cítit emoce spojené s každou událostí. Díky tomu se budete těšit na psaní deníku vděčnosti a udržíte si tento zvyk. Pamatujte, že vděčnost je ocenění toho, co je pro vás smysluplné. Zkušenost každého člověka je jiná, takže se nebojte vzít v úvahu maličkosti, které mohou být často přehlíženy, jako je například, že vám někdo podrží otevřené dveře nebo spatříte usmívající se dítě na vás při nákupu potravin. Někdy jsou to maličkosti, které přinášejí největší emoce.

Oslavte zážitky

Nemusíte pracovat na deníku každý den. Účelem deníku vděčnosti je oslavit prchavé okamžiky radosti v každodenním životě. Nemělo by to být něco, co vám přináší stres, takže se nebojte, pokud nemůžete psát denně kvůli nabitému programu. Výzkum ve skutečnosti ukázal, že týdenní psaní deníku se ukázalo být efektivnější než každodenní. Ti, kteří psali do svých deníků jednou týdně, uváděli větší štěstí než ti, kteří psali třikrát nebo vícekrát týdně.

Neexistuje žádný příslib, že každý týden bude naplněn pozitivními událostmi. Někdy se můžeme setkat s obzvláště těžkými časy, takže je obtížnější soustředit se na cokoli kromě toho špatného. I nepříjemné situace však mohou mít často pozitivní výsledky. Pokud se ocitnete v této situaci, zkuste přijít s nějakými pozitivy, i když jich bude málo. Trénink vaší mysli tímto způsobem vám pomůže při transformaci vašich myšlenek tím, že najdete pozitivní stránku negativních situací.

Bez ohledu na to, jak probíhá váš týden, strávit jen pár minut zapisováním věcí, za které jste vděční, stačí k tomu, abyste ve svém životě povzbudili více radosti.

Zdroj: theepochtimes.com

Překlad: Martin Kirschner (www.vipnoviny.cz)

Sdílet na sociálních sítích:

Sdílet článek na sociálních sítích:
Sdílet článek na sociálních sítích: