Zahradničení je dobré pro vaše mikroby, svaly a náladu

Autor: ZRINKA PETERS.

Zahradničení je skvělé fyzické cvičení s několika neočekávanými výhodami, včetně snížení úzkosti a zlepšení mikrobiomu.

Výzkumy stále potvrzují všechny různé pozitivní účinky, jak hrabání v hlíně a hnojení může podpořit naši pohodu

Existuje jen málo činností, které jsou výživnější pro tělo i duši než sázení a péče o zahradu.

Zahradníci již dlouho vědí, že fyzikální proces práce s půdou, vodou a slunečním světlem, aby se podařil růst malého semínka ke zralosti, má účinky, které daleko přesahují potěšení z pojídání jahod nebo vůně růže. Rostoucí množství výzkumů ukazuje, že zahradničení je dobré pro naše fyzické i duševní zdraví.

Za prvé, jak každý ví, kdo tahal pytle s mulčem nebo vykopával odolné trvalky, tak zahradničení může být namáhavé cvičení.

Dokonce i „lehké“ zahradničení, které by mohlo zahrnovat činnosti, jako je plení a zalévání, spálí přibližně 330 kalorií za hodinu pro osobu vážící 154 liber (70 kg), podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC). Pokud pravidelně zahradničíte můžete rozhodně přispět k dosažení cílů své fyzické kondice.

Je zajímavé, že studie provedená vědci z University of Arkansas a publikovaná v Journal of Women and Aging zjistila, že práce na zahradě může zvýšit hustotu kostí a významně snížit riziko osteoporózy u žen starších 50 let.

Práce na zahradě byla při posilování hustoty kostí ještě účinnější než jiné formy cvičení, jako je plavání a jogging, a zdá se, že zátěžové činnosti, které se běžně provádějí při práci na zahradě, jako je odhrnování hlíny a přenášení konví, udělaly celkový rozdíl.

Lori Turnerová, odborná asistentka zdravotnických věd a vedoucí výzkumná pracovnice studie, řekla University of Arkansas News: „Nečekali jsme, že práce na zahradě bude významná. Je to považováno za takovou delikátní činnost. Ale na zahradě se odehrává spousta pohybů, které nesou váhu – kopání děr, trhání plevele, tlačení sekačky.“

Zdravotní přínosy zahradničení daleko přesahují fyzickou zdatnost. Vystavení různým půdním mikrobům – mikroskopickým bakteriím, houbám a virům, které žijí pod zemí – je prospěšné pro mikrobiom našeho vlastního těla.

Bez ohledu na COVID-19 jsme ušli dlouhou cestu od představy, že všechny choroboplodné zárodky jsou obecně špatné a je třeba je napadnout dezinfekčními čisticími prostředky. Drtivá většina z bilionů bakterií, které jdou neustále na nás, jsou v nás a kolem nás, jsou buď neškodné, nebo prospěšné.

„Hypotéza hygieny“, která naznačuje, že vystavení bakteriím v raném věku je užitečné pro posílení vyvíjejícího se imunitního systému dítěte, je nadále podporována probíhajícím výzkumem. Tato hypotéza také předpokládá, že nedostatek vystavení mikrobům je faktorem přispívajícím k alergiím.

Když epidemiologové z The University of Melbourne zjistili, že u dětí na farmách je mnohem méně pravděpodobné, že se u nich vyvinou alergie a astma než u dětí z města, přišli s teorií, že to bylo kvůli větší mikrobiální diverzitě na farmách, kde mají děti nejen větší kontakt s nečistotami, ale také s hospodářskými zvířaty, domácími mazlíčky a sourozenci, vyplývá podle výsledků zveřejněných v časopise Thorax.

Je možné, že dramatický nárůst dětského astmatu a alergií v posledních několika desetiletích mohl být zhoršen životním stylem, který je „příliš čistý“?

Jack Gilbert a Rob Knight ve své knize „Špína je dobrá“ napsali: „Nechte své děti hrát si ve špíně (a dokonce i jíst). Půda je mikrobiální ráj s více než miliardou bakteriálních buněk na gram a také mnoha houbami a viry. Pokud není kolem půdy spousta zvířecího trusu (což by bylo trochu oplzlé), můžete si odpočinout s vědomím, že půda obsahuje velmi málo organismů, které by mohly způsobit onemocnění vašeho dítěte. Je to skvělý zdroj a skvělá příležitost vystavit děti složité mikrobiální komunitě, která pomůže trénovat jejich imunitní systém.“

Pomineme-li tělesné výhody, zahradničení je také skvělé pro duševní zdraví. Psychologické výhody pobytu venku a interakce s přírodou jsou tak široce akceptovány, že mnozí lékaři předepisují „přírodní terapii“ – předpis, který zahrnuje pobyt venku v zelených prostranstvích – na pomoc při zmírnění duševních chorob, zejména úzkosti a deprese.

Velký průzkum provedený ve Wisconsinu a publikovaný v roce 2014 v International Journal of Environmental Research and Public Health zjistil, že dostupnost zelených ploch ve čtvrtích má významný vliv na snížení úrovně úzkosti, deprese a stresu.

Podle studie zveřejněné v Neuroscience dne 11. května 2007 se dokonce v půdě nachází bakterie Mycobacterium vaccae, která má účinek na duševní zdraví podobný jako antidepresivum. Není proto divu, že nám zahradničení zvedá náladu a cítíme se lépe.

Výsadba a péče o zahradu může být příjemný a obohacující způsob, jak posílit naše fyzické i duševní zdraví, nemluvě o tom, že získáme chutné a levné produkty na naše stoly. Musíme se jen dostat ven a zarýt se do země.

Zdroj: theepochtimes.com

Překlad: Martin Kirschner (www.vipnoviny.cz)

Sdílet na sociálních sítích:

Sdílet článek na sociálních sítích:
Sdílet článek na sociálních sítích: