Ukliďte svou duši

Autor: MOLLIE DONGHIA.

Nahromaděná váha starých nápadů, toxických myšlenek a nekontrolovaných emocí nás může tížit (Public Domain)

Všichni se chceme stát nejzdravější verzí sebe sama, ale někdy je naše skutečné já pohřbeno pod vnitřním nepořádkem.

Možná jste byli docela úspěšní ve vyklízení svého domova od nepotřebných „věcí“. Naučili jste se držet toho, co přidává hodnotu, a zbytku se zbavit. Pokud ano, pravděpodobně jste viděli klid, který vyplývá z menšího vlastnictví a menšího počtu položek ke správě.

Ale uklidit svůj domov je jen jeden způsob, jak vytvořit smysluplnou životní změnu. Věřím, že ještě důležitější je, že musíme uklidit i naše duše.

„Nepořádek není jen fyzická věc. Jsou to staré nápady, toxické vztahy a špatné návyky. Je to cokoli, co nepodporuje vaše lepší já,“ napsala autorka Eleanor Brown.

Zastavili jste se někdy nad tím, jaký druh duševního nepořádku se ve vás nahromadil? Mluvím o nepořádku, který vás tíží fyzicky, emocionálně a duchovně a který vám brání dělat to, na čem nejvíce záleží.

Pro mě má tento nepořádek podobu úzkosti a touhy po kontrole. Pro ostatní to může být pocit stresu, zátěže ze vztahů nebo celkově přetížení životem.

Všichni toužíme stát se nejzdravější verzí sebe sama, ale někdy jsme pohřbeni pod vnitřním nepořádkem, který nám brání v provádění smysluplných návyků a životních změn.

Samozřejmě, že nejsem lékař a mohu psát pouze ze svého vlastního pohledu a postřehů, ale rád bych vás povzbudil, abyste se při čtení tohoto článku zamysleli nad tím, jaký duševní nepořádek si s sebou nesete. Přemýšlejte o tom, co můžete dnes udělat pro vytvoření zdravějších návyků do budoucna.

Nepořádek, který nosíte uvnitř

Když vezmeme v úvahu „nepořádek“, většina z nás dokáže rozpoznat váhu na duši, když máme fyzický nepořádek. Víme, jaké to je, když zanedbáváme dobrý organizační systém.

Každý z nás cítí neklid, který přichází, když se hromady oblečení nevejdou do skříně nebo když se v každé místnosti domu povalují dětské hračky. A ačkoli tyto věci zabírají mentální prostor, tvrdil bych, že nepořádek, který zabírá nejvíce místa v našich životech, je v našich duších: lítost z minulosti, nezdravé vztahy, srovnávání se s ostatními, příběhy, které si říkáme, abychom se vyrovnali s těžkostmi, soudy od druhých, díky nimž se cítíme poraženi, neregulované emoce, které vybuchují ze stresujícího života, a pocit, že máme přetížení a stres z příliš mnoha úkolů.

Během několika posledních let, kdy jsem se potýkala se svým vlastním duševním nepořádkem, jsem objevila cenné způsoby, jak s těmito emocemi bojovat. Tyto přístupy mi umožnily proniknout hlouběji a identifikovat, co tento nepořádek je, odkud pochází a zdravé způsoby, jak se posunout vpřed na své cestě.

Způsoby, jak uklidnit svou duši

Udělejte si čas na klid

Zvyk, který jsem se posledních pár let pilně držela, je můj ranní klid. Uvědomila jsem si, jak důležité je mít tuto hodinu ticha pro sebe, než začne den. Umožňuje mi to začít svůj den s jasným zaměřením, když sedím, modlím se, čtu a připravuji se na den, který mě čeká.

Najít tu denní dobu bez rozptylování, abyste mohli meditovat, modlit se, zapisovat si deník nebo si dokonce dát pauzu a relaxovat, je jedním z nejzdravějších způsobů, jak se zbavit duševního nepořádku. Ticho snižuje váš krevní tlak, snižuje srdeční frekvenci a zvyšuje vaše povědomí o tom, na čem záleží nejvíce.

Omezte sociální sítě

Přílišná konzumace sociálních médií může vyvolat pocity srovnávání a pochybností o sobě samých, takže jsme nespokojení s tím, kdo jsme nebo co máme. Občasná pauza od sociálních sítí je způsob, jak udělat zdravý krok zpět od pasivního sledování životů ostatních.

Každých pár měsíců jsem si od Instagramu dávala pravidelné přestávky, což mi umožňuje mít realističtější očekávání ohledně cílů, vztahů, mateřství a dalších důležitých oblastí života.

Pokud vás sociální média způsobí, že se nezdravým způsobem srovnáváte s ostatními, nebo se po prohlížení budete cítit zlomení, doporučil bych vám, abyste si dali na čas pauzu a přehodnotili, koho sledujete.

Rozhodněte se jednou

Odhaduje se, že průměrný dospělý udělá každý den více než 35 000 rozhodnutí. Únava z rozhodování může způsobit stres a úzkost, když se plácáme tam a zpět a snažíme se udělat perfektní volbu.

Něco, co se stále učím, ale udělala jsem velké pokroky, je toto: Když se rozhodnete, držte se tohoto rozhodnutí. Dobré rozhodnutí s pevným odhodláním je mnohem mocnější než skvělé rozhodnutí, které si přejete. Prostě se rozhodni a neohlížej se zpět, pokud se fakta v terénu podstatně nezmění.

Stanovte si hranice

Když dovolíme, aby nás tížily nezdravé vztahy, zaneprázdněné plány nebo negativní myšlenky, jsme vyčerpaní. Naučte se říkat „ne“ i dobrým příležitostem, abyste mohli svobodně říkat „ano“ věcem, které jsou skutečně důležité.

Ponechání rezervy v našich týdnech bylo jedním z nejužitečnějších návyků, které jsme v tomto plném období života našli. Zavázali jsme se dělat méně, ale stále máme dostatek prostoru, abychom mohli dělat věci, na kterých záleží.

Nastavte emocionální hranici od vztahů, které způsobují stres nebo úzkost. Obklopte se základnou přátel a rodiny, kteří dodávají povzbuzení do vašeho života a dodávají vám sílu být tu pro přátele v nouzi.

Požádejte o pomoc

Nemůžeme dělat všechno a očekávat, že všechno uděláme dobře. Každý máme svá omezení a schopnost na sebe vzít jen tolik, kolik můžeme.

Lidem se daří, když spolu žijíve společenstvích. Když požádáme o pomoc lidi, kterým důvěřujeme (manžela, člena rodiny, spolupracovníka nebo přítele), nejenže dovolíme této osobě nést část našeho břemene, ale také nám to umožní být velkorysejší, protože vidíme, jak prospěšná pomoc od ostatních může být.

Začněte v malém

Mike a já jsme se naučili (někdy těžce), že když chceme udělat životní změnu, začít v malém je nejlepším postupem. Počínaje malými skoky přeskočte potřebu dokonalého plánu, protože vám umožňuje učit se za pochodu.

Chcete například začít pravidelně cvičit, ale nikdy jste se nedrželi plánu déle než několik týdnů. Když začnete v malém, uděláte tento zvyk příliš snadným, abyste ho nedělali. Namísto cíle uběhnout pět mil denně nebo cvičit tak namáhavé, že vás to zcela vyčerpá, začněte mnohem méně. Říkám trapně málo: Běhejte jednu minutu první den, dvě minuty druhý, tři minuty třetí a tak dále, dokud se návyk nestane dosažitelným, realistickým a dokonce příjemným.

Nesnažte se dělat gigantické změny životního stylu. Začněte s několika zdravými možnostmi a ovládněte je tak, že je uděláte tak snadné, že je nemůžete neudělat. Najděte to, čeho se můžete dlouhodobě držet, a zaručuji, že budete mít mnohem větší úspěch.

 

Překlad: Martin Kirschner (www.vipnoviny.cz)

Tento článek byl původně publikován na Thisevergreenhome.com

Sdílet na sociálních sítích:

Sdílet článek na sociálních sítích:
Sdílet článek na sociálních sítích: