Pondělí , 26 září 2022

Stát se neuspěchaný

Stát se neuspěchaný

Je 17:15 , všední den a můj manžel právě skončil svůj den v práci (v malém koutku naší ložnice, o kterém tvrdil, že je jeho stálá kancelář). Žongluji s přípravou večeře a zároveň dohlížím na naše starší dvě děti, které si hrají na dvorku, zatímco současně házím svého syna ve věku batolete stranou.

Mike vejde do kuchyně, jemně mě obejme a já mu položím stejnou otázku, která obvykle následuje.

"Jaký jsi měl dnes den?" zeptám se.

Často odpoví odpovědí, jako je tato – „Docela dobře, měl jsem pár schůzek, pracoval jsem na několika přetrvávajících projektech a zvládl jsem většinu věcí ze svého seznamu úkolů“.

Naše odpověď na tuto otázku je obvykle hodnocena tím, kolik jsme toho dosáhli, přičemž často zanedbáváme zaměřní se na jednoduché radosti, chvile odpočinku nebo zdravé vztahy.

Je to skoro, jako bychom naše dny viděli jako jeden obří seznam úkolů, odškrtáváme si položky přísnou rychlostí a rychle pokračujeme, abychom mezi tím neztráceli mnoho času.

Samozřejmě tvrdá práce není ani v nejmenším špatná. Koneckonců, byli jsme stvořeni k tomu, abychom pracovali, podporovali sebe a své rodiny, milovali, navrhovali, starali se o naši Zemi a zakoušeli dobro, které život přináší – zjistil jsem, že to všechno vyžaduje velké úsilí, aby to dobře fungovalo.

Když nám však naše zaneprázdněnost brání v kontaktu s lidmi kolem nás, v kochání se prostými požitky každého dne nebo ve zdravém trávení volného času – právě tehdy jsme okrádaní o neocenitelný dar.

Udělat si čas na to, na čem záleží

Nedávno jsem narazil na článek, který mi otevřel oči a stal se motivací k napsání tohoto blogového příspěvku. Předpokladem pro nasání byl pohled do života skupiny lidí, kteří se na život dívají v úplně jiném světle než mnozí z nás.

Jejich dny se neměřily pouze produktivitou v obchodním smyslu, ale zásadně odlišnými standardy než sezením u stolu, odškrtáváním položek ze seznamu nebo 50hodinovou prací v týdnu.

Ve svých dnech si nejvíce vážili toho, že si udělali čas na vztahy s blízkými, užívali si času venku, nadechli se čerstvého vzduchu, věnovali se práci, která jim dávala smysl, spojili se se svou vírou a žili život s vděčností za čas, který jim byl dán.

A nejzajímavější na této skupině lidí z řeckého ostrova Ikaria je, že patří mezi jedny z nejdéle žijících lidí na Zemi, kteří převyšují dlouhověkost Američanů asi o deset let.

Jaké je tedy jejich tajemství dlouhého a bohatého života?

Jejich doba bdění je přirozená a stoupá vždy, když si jejich těla dostatečně odpočinou. A odpolední spánek je univerzální, protože město se zastaví, aby uctilo tento zvyk.

Snaží se vydělat jen tolik, aby mohli pokračovat dál. Pokud vydělají více, rozdají to.

Večeře se obvykle užívají ve společnosti přátel nebo rodiny, scházejí se na mnoho hodin doma a poté se tančí.

Jejich strava se skládá z běžných středomořských potravin – s vysokým obsahem olivového oleje, fazolí a zeleniny. Konzumují málo masa, mléčných výrobků a zpracovaných cukrů. A vždy si to užívají v kombinaci s konverzací.

Každou neděli navštěvují místní bohoslužbu s rozvětvenou rodinou a kladou velký důraz na to, aby to byla smysluplná zkušenost.

Ale největší rozdíl byl tento – nikdy nikam nespěchají.

„Možná nemáme peníze na luxus, ale budeme mít jídlo na stole a ještě se pobavíme s rodinou a přáteli. Možná nespěcháme s prací přes den, takže pracujeme do noci. Na konci dne nejdeme domů sedět na gauč."

I týden po přečtení tohoto článku se stále přistihnu, jak hodnotím, jak trávím dny. Zaměřuji se více na produktivitu nebo spojení? Měřil jsem svůj čas podle toho, kolik jsem toho dosáhl, nebo podle množství času, který jsem investovala do života svých dětí? Udělala jsem si místo pro odpočinek, provozování svých koníčků a práci, která je životodárná?

Volba být neuspěchaný

Jednou z mých neřestí v životě je, že chodím pozdě. Nemám rád, když nechávám lidi čekat nebo zklamávám ostatní. Takže přijmout myšlenku zpomalení není něco, co je pro mě přirozené.

Musím se naučit návykům a rutinám, které mi umožní soustředit se na to, co je skutečně důležité – jako je kvalitní čas s manželem a dětmi, vštěpování dobrých hodnot a ctností do jejich života, provádění činností, které podporují mé duševní zdraví a pohodu, a dobře sloužit ostatním kolem mě.

Jak učí blog mé kamarádky Julie Ubbengové, žijte svůj život tak, abyste byli „bohatí v tom, na čem záleží“ a udělejte si čas na to, co je nejsmysluplnější.

I když většinu dní stále dělám seznam úkolů o 3 položkách, naučila jsem se také vytvářet nové postupy, které mi umožňují užívat si každý den neuspěchaným tempem. Zde je několik způsobů, jak se snažím žít takovým způsobem.

Zeptejte se sám sebe na „kouzelnou otázku“ (jak jsem se naučil v The Lazy Genius Way). Co mohu udělat nyní, abych si později usnadnil život? Každý večer dělám jednoduché úkoly, které mi umožňují vytvořit si klidnější prostředí, do kterého se budu probouzet – jako je čištění dřezu, odklízení pracovní desky, příprava kávy, příprava stolu na snídani a rozložení oblečení. Dělání těchto jednoduchých úkolů mi umožňuje být více v přítomnosti, když se mé děti probouzejí, a pomáhá mi vytvořit klidnější začátek našeho dne.

Vyjděte ven každý den. Naše odpoledne se skládají z klidu pro děti a pracovního času pro mě. Než si sednu k nějakému blogu, udělám si čas, abych si zacvičila venku. Při tom dýchám čerstvý vzduch, modlím se a přemýšlím o tom, za co jsem nejvíce vděčná. Tato rutina mi umožnila nejen rozhýbat své tělo, ale také se připravit na příjemnější odpoledne, kdy je má mysl osvěžená.

Mít méně věcí. Mike a já věříme, že vlastnit méně a žít minimalistickým životním stylem je způsob myšlení, při kterém odstraníte přebytky ve svém životě, abyste vytvořili více záměru svobodě žít. Tento způsob myšlení nám vrátil více času na to, na čem záleží, více peněz na větší věci a více vděčnosti za to, co již máme.

Buďte přítomni v rozhovorech. Smysluplné rozhovory s těmi, na kterých nám záleží, podporují vysokou hladinu chemického oxytocinu a vytvářejí pocity lásky a tepla. Vždy obdivuji schopnost svého manžela být přítomen v rozhovorech a klást dobré otázky. Tím člověku ukazuje, že mu na vás záleží a je zvědavý, co mu řeknete.

Užijte si dobrou knihu. Minulý rok jsem si záměrně vymezila denní doby, kdy sedím a čtu. Za poslední rok jsem prošla více knih, než za poslední desetiletí dohromady. Stalo se to jednou z mých nejpříjemnějších částí dne a způsobem, jak udržet mou mysl vědomou a povzbuzenou.

Trávit čas často s rodinou a přáteli. Od té doby, co jsme se vzali, dodržujeme tradici nedělní večeře v domě mých rodičů a také týdenní večeře s několika dobrými přáteli z vysoké školy. Posledních 10 let tyto večeře sloužily jako šance, jak udržet smysluplné vztahy naživu a prosperující, a přidat do našeho týdne velké množství radosti.

Jak je uvedeno ve výše uvedeném článku, socializace je jedním z klíčových faktorů vedoucích ke zdravému a milovanému životu. Ať už jde o běžnou večeři s rodinou, příležitostné setkání s přáteli nebo improvizované dobrodružství, hledejte způsoby, jak můžete vytvořit smysluplná spojení, která povzbudí smích a potěšení ze spojení s ostatními.

Tento článek byl původně publikován na thisevergreenhome.com. Překlad: Martin Kirschner (www.vipnoviny.cz)

Sdílet článek na sociálních sítích:

O Mollie Donghia

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.