Zlomené srdce: Devastující pro naši mysl a tělo

Zlomené srdce si vybírá svou daň, ale výzkum nám ukazuje 6 způsobů, jak to překonat. (Public Domain)

Zlomení srdce snad zažil v životě každý z nás. Románky končí, milovaní lidé umírají, přátelé nás zklamali. Tyto zkušenosti mohou být univerzální, ale jejich dopad může být stále zničující.

To zjistila vědecká novinářka Florence Williamsová poté, co její 25letý manžel nečekaně požádal o rozvod. Williamsová se ocitla v omámení, šokovaná a nešťastná a dokonce nemocná.

"Fyzicky jsem měla pocit, jako by mé tělo bylo zapojeno do vadné elektrické zásuvky," napsala. „Kromě hubnutí jsem přestala spát. Byla jsem nemocná: Moje slinivka nefungovala správně. Bylo těžké myslet na jasně."

Aby pomohla porozumět tomu, co se s ní děje, odvrátila se od svépomocných knižních rad – jako „naučte se milovat především sebe“ nebo „pozor na oživené vztahy“ – a místo toho se zaměřila na vědu. Výsledkem je její kniha „Zlomené srdce“ – zčásti memoáry, zčásti zkoumání vědy a praxe léčení ze zármutku – která nabízí naději a vedení každému, kdo sám prožil zlomené srdce.

Výzkumným studiem Williamsová zjistila, že zlomené srdce může být pro naše zdraví škodlivější, než si lidé obvykle myslí. Je ironií, že zlomené srdce má vliv na fyzické srdce, přičemž jedna studie zjistila, že muži a ženy ve věku 30 až 65 let mají významně zvýšené riziko srdečního infarktu během prvního roku po romantickém rozchodu – kolem 25 procent až 45 procent.

Williamsová se také od neurovědkyně Heleny Fisherové dozvěděla, že části mozku spojené se závislostí a bolestí se rozzáří když máte zlomeného srdce a že tento vzorec je spojen s obsedantním, nevyzpytatelným chováním – jako je myšlení o odmítajícím partnerovi v 85 procentech případů, kdy se nečekaně vyjádříte na adresu bývalého a zanechává dlouhé hlasové zprávy plné vzteku, zoufalství a vášnivé lásky.

Lidé, kteří jsou odmítnutí, procházejí protestní fází, řekla Fisherová Williamsové, během níž dopamin a norepinefrin zaplavují jejich mozky, takže se chovají, jako by byli v ohroženém stavu. To dává smysl, protože odmítnutí zasahuje do té části nás, která si uvědomuje, že kolem sebe potřebujeme ostatní pro bezpečí a přežití. Ale jak se oběť zlomeného srdce stává rezignovanější, hladiny dopaminu a serotoninu klesají, což může vést k depresivním symptomům.

Se všemi těmito odrazujícími zprávami byla Williamsová odhodlána přijít na to, jak překonat zármutek rychleji a oprostit se od svých křivd.

"Proč bylo tak těžké překonat zármutek?" napsala. "Kdybych znala odpovědi dříve, možná bych to mohla urychlit a cítit se lépe."

Zde je několik tipů, které jí pomohly překonat její vlastní žal.

  1. Neberte si odmítnutí osobně

„Když se cítíme nemilováni klíčovými lidmi v našich životech, snadno předpokládáme, že nejsme nemilovaní vůbec,“ napsala Williamsová. I když je důležité porozumět naší roli při rozchodu, neměli bychom se cítit zodpovědní za své odmítnutí, ani to brát jako plošné hodnocení toho, že nemáme žádnou hodnotu.

Je možné získat určitou perspektivu a připomenout si, kým v srdci jsme, což pomáhá zmírnit bolest z odmítnutí. Jednou z cest je expresivní psaní, které prokazatelně pomáhá lidem lépe zvládat bolestivé zážitky a najít v nich klid nebo smysl. Vytvoření příběhu, ve kterém jste středem příběhu (a ne jen obětí), může pomoci snížit spojení mezi zlomeným srdcem a pozdějšími psychologickými problémy – možná proto, že snižuje výčitky a dává nám pocit svobody jednání.

  1. Snižte stres

Jak zjistila Williamsová, zlomené srdce vás uvede do stavu hyperaktivity, která způsobí zmatek s vaším mozkem a tělem, zvláště pokud se stane chronickou. Abyste tomu zabránili, musíte najít způsoby, jak snížit stres, ať už to znamená zkusit meditaci (kterou Williamsová považovala za více méně užitečnou) nebo pravidelné procházky v lese (více v její aleji).

Jedním z dobrých důvodů, proč snížit stres, je to, že vám může otevřít další cesty myšlení, které vám mohou pomoci překonat bolest v srdci.

"Když se uklidníme, může dojít ke skutečnému uzdravení: k emocionálnímu růstu, kognitivním vhledům, plánování budoucnosti a schopnosti spojit se s ostatními lidmi vzájemným a smysluplným způsobem," napsala.

  1. Utište bolest

Protože bolest ze zlomeného srdce postihuje stejné části mozku jako fyzická bolest, mohou pomoci věci, které fyzickou bolest snižují. Například milující dotek může být dobrou věcí pro snížení bolesti a také bylo prokázáno, že snižuje bolest z odmítnutí.

Jedním ze zajímavých nápadů, které Williamsová vyzkoušela, bylo aplikování tepla na své tělo tím, že si dávala horké koupele, používala v noci láhev s horkou vodou ve studené posteli a pila teplé nápoje. Teplo, o kterém bylo zjištěno, že tiší bolest z osamělosti, je také spojeno s „teplejšími“ sociálními interakcemi.

"Člověk to obvykle nečte v příručkách o rozchodu, ale nyní platí věda v: "Hledej teplo," napsala.

  1. Otočte se směrem k podpůrnému sociálnímu kontaktu

Osamělost je charakteristickým znakem zlomeného srdce. Koneckonců, hlavní zdroj společnosti skončil a vy už nemůžete počítat s přítomností této osoby, která vám poskytne sociální spojení a péči.

Na druhou stranu, výzkum ukazuje, že pozitivní sociální spojení snižuje stres a zlepšuje zdraví – což je něco, co Williamsová potřebovala v této velmi těžké době svého života.

Na jednom místě ve své knize popisuje, jak se vydat na dlouhý výlet na raftu po Zelené řece, což se ukáže být dobré, když je ve společnosti ostatních, ale ne tak dobré, když podnikne sólový výlet. Být sama po dlouhé úseky na nebezpečné řece, i když byla náročná a posilovala sebevědomí, ji také přimělo k zvýšené ostražitosti a dala jí příliš mnoho času na přemítání.

„Přišla jsem sem, abych přijala to, že jsem sama – nebo tomu alespoň čelila – ale faktem je, že se mi líbilo mít kolem sebe další lidi,“ říká. "Spolehnout se občas na někoho laskavého - nebo na blízkou skupinu laskavých lidí- bylo vždy naším buněčným superpalivem."

  1. Cvičte úžas

Když zažíváme úžas, cítíme se nejen šťastnější, ale máme také pocit, že jsme součástí něčeho většího, než jsme my. Může nám to pomoci být kreativnější a dokonce zlepšit náš imunitní systém. Perspektiva a kreativní řešení problémů, které přichází se zkušenostmi s úžasem, tvrdí Williamsová, může být dobré pro léčbu zármutku.

Jedním ze způsobů, jak najít úžas, je naladit se na krásu. Pro Williamsovou, milovníka přírody, to znamenalo trávit čas v přírodním prostředí. Dívat se na západy slunce, pozorně se dívat na spletitost květin nebo podnikat výlety do úplné divočiny jí pomohlo přesunout její mysl od osobního utrpení k pozitivnějšímu, vnějšímu zaměření.

"Je možné, že nám úžas může pomoci zaměřit pozornost na to, abychom se stali užitečnějšími, účelnějšími a odolnějšími, nebo abychom se zaměřili na jakýkoliv jiný cíl," napsala.

  1. Najděte účel

Pomáhat druhým, dělat smysluplnou práci, vytvářet komunitu – to vše může přinést pocit smysluplnosti, což je dobré pro naši duševní pohodu, napsala Williamsová. Mluvila s výzkumníkem Stevenem Colem, který studuje, jak emoce ovlivňují naši genovou expresi. Říká, že dobrovolnictví je jedním z nejlepších způsobů, jak zabránit negativním dopadům osamělosti na naše geny.

„Pokud dokážeme shromáždit trochu optimismu ohledně stavu světa, a ještě lépe, pokud cítíme, že aktivně přispíváme k jeho zlepšení, naše geny nám poděkují,“ napsala Williams.

Kromě toho nabízí Williamsová mnoho receptů, jak se vymanit ze zármutku a pokusit se vytvořit novou cestu – včetně práce na tom, abychom se stali otevřenějšími novým zkušenostem. I když žádná metoda není spolehlivá, mnoho z nich jí pomohlo překonat zármutek lépe – i když to nikdy nebylo absolutní.

"Doufala jsem, že tímto dlouhým procesem najdu konec bolesti," říká. "Řešení nepřichází tak snadno. Většina věcí, které jsem zkusila, pomohly, některé ne. To nejlepší, co jsem teď mohla vnímat, byl odstup, perspektiva a přítomný okamžik.“

Zdroj: theepochtimes.com

Sdílet na sociálních sítích:

Sdílet článek na sociálních sítích:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    1
    Share