Neurovědec vysvětluje, jak může meditace pomoci léčit děti trpící traumaty, obtížnými diagnózami nebo jinými stresovými faktory
Děti aktivně meditující zažívají nižší aktivitu v částech mozku, které se podílejí na přemítáním, blouděním myslí a depresích, zjistil náš tým v první studii mozkové činnosti u u lidí mladších 18 let. Má se za to, že nadměrná aktivita v této sbírce oblastí mozku, známé jako síť výchozího režimu, je zapojena do generování negativních myšlenek zaměřených na sebe – jako „Jsem samé selhání“ – které jsou časté u duševních poruch, jako je např. Deprese.
V naší studii jsme porovnávali jednoduchou formu rozptýlení – počítáme zpětně od 10 – se dvěma relativně jednoduchými formami meditace: soustředěnou pozorností na dech a vědomým přijetím. Děti na MRI skeneru musely tyto techniky používat při sledování videoklipů vyvolávajících úzkost, jako je například dítě, které dostává injekci.
Zjistili jsme, že meditační techniky byly účinnější než rozptýlení při potlačování aktivity v této mozkové síti. To posiluje výzkum z naší a dalších laboratoří, který ukazuje, že meditační techniky a meditační programy založené na bojových uměních jsou účinné při snižování bolesti a stresu u dětí s rakovinou nebo jinými chronickými nemocemi – a u jejich sourozenců – a také u školáků během pandemie COVID-19.
Tato studie vedená studentkou medicíny Aneeshem Hehrem je důležitá, protože meditační techniky, jako je soustředěná pozornost na dech nebo vědomé přijetí, jsou ve školním prostředí oblíbené a stále častěji se používají k tomu, aby dětem pomohly vyrovnat se se stresujícími zážitky. Ty mohou zahrnovat vystavení traumatu, lékařskému ošetření nebo dokonce stresu souvisejícímu s COVID-19.
Proč na tom záleží
Výzkumníci vědí hodně o tom, co se děje v mozku a těle dospělých, když meditují, ale srovnatelné údaje pro děti chyběly. Pochopení toho, co se děje v dětském mozku, když meditují, je důležité, protože vyvíjející se mozek je zapojený jinak než mozek dospělých.
Tato zjištění jsou důležitá také proto, že pečovatelé a poskytovatelé zdravotní péče často používají metody rozptýlení, jako jsou iPady nebo hračky, aby dětem pomohly vyrovnat se s bolestí a úzkostí, jako jsou lékařské procedury. Tyto techniky se však mohou do značné míry spoléhat na prefrontální kůru, která je v mládí nedostatečně vyvinutá.
To znamená, že techniky regulace stresu a emocí, které se spoléhají na prefrontální kůru, mohou dobře fungovat pro dospělé, ale pravděpodobně budou méně funkční u dětí. Meditační techniky nemusí být závislé na prefrontální kůře, a proto mohou být dostupnější a účinnější pro pomoc dětem zvládat stres a vyrovnat se s ním.
Co bude dál
Stále se musíme hodně učit o tom, jak meditace ovlivňuje vývoj mozku u dětí. To zahrnuje, jaké typy meditačních technik jsou nejúčinnější, jejich ideální frekvence a trvání a jak rozdílně ovlivňují děti.
Naše studie se zaměřila na relativně malý vzorek 12 dětí s aktivní rakovinou a také na přeživší, kteří mohli pociťovat značné obavy z diagnózy, léčby a nejistotu ohledně budoucnosti. Budoucí studie s větší velikostí vzorků – včetně dětí s širší rozmanitostí diagnóz a předčasné nepřízni osudu nebo traumatu – pomohou výzkumníkům lépe porozumět tomu, jak meditace ovlivňuje mozky a těla dětí.
Naše zjištění podtrhují potřebu přesně porozumět tomu, jak meditační techniky fungují. Vzrušující nedávné studie začaly zkoumat, jak účast na programech založených na všímavosti a meditaci může ovlivnit fungování mozku u dětí.
Pochopení toho, jak tyto techniky fungují, je také zásadní pro optimalizaci toho, jak by mohly být aplikovány ve zdravotnických zařízeních, jako je zvládnutí procedur souvisejících s jehlou nebo pomoc dětem zvládat negativní účinky stresu a traumatu.
Hilary A. Marusak je odbornou asistentkou psychiatrie a behaviorálních neurověd na Wayne State University. Tento článek byl původně publikován na The Conversation.
Facebook komentáře