Středa , 30 listopadu 2022
Nejnovější články

Síla rutin

Síla rutin
Pokud si uděláte čas na to, abyste něco udělali a vydrželi u toho, jako je ranní běhání, bude pro vás snazší si tento zvyk udržet. (Public Domain)

Na tom, co děláte každý den záleží a rutiny vám v tom pomáhají

Slovo „rutina“ může připomenout slova jako všední nebo obyčejné.

Během narušení každodenního života pandemie COVID-19 se rutiny mohly zdát nudné a omezující. Jako ergoterapeut a výzkumník vlivu aktivity a participace na duševní zdraví však vím, že rutiny mohou být mocnými nástroji. Mohou podporovat kognitivní funkce, posilovat zdraví a poskytovat smysluplné aktivity a společenské příležitosti.

Na začátku pandemie výzkumníci poukázali na hodnotu každodenních rutin pro vyrovnání se se změnami. Vzhledem k tomu, že dvouleté výročí pandemie se shoduje s uvolněním opatření v oblasti veřejného zdraví v celé zemi, je užitečné zamyslet se nad rutinami a jejich hodnotou, když se pohybujete směrem k „novému normálu“.

Rutiny podporují kognitivní funkce

Za prvé, každodenní rutina a pravidelné návyky podporují kognitivní funkce a mohou dokonce lidi motivovat, aby byli kreativnější. Výzkum zjistil, že pravidelné pracovní procesy umožňují pracovníkům utrácet méně kognitivní energie na opakující se úkoly. To může podpořit soustředění a kreativitu pro složitější úkoly.

Vzpomeňte si na typické ranní rutiny, které existovaly před pandemií: pomáhat členům rodiny dostat se na cestu, jít obvyklou cestou do práce, vzít si cestou teplý nápoj, pozdravit kolegy, listovat na počítači nebo otevřít kalendář. Návyky, jako jsou tyto, mohou připravit půdu pro produktivní pracovní den.

V přehledu každodenních rituálů vlivných umělců bylo zjištěno, že mnoho umělců má dobře definované pracovní postupy, které mohou jejich kreativitu spíše podporovat, než ji omezovat. Výzkum paměti ukazuje, že pravidelné rutiny a návyky mohou starším lidem pomoci lépe fungovat v jejich domácím prostředí.

Je-li užívání léků a ukládání klíčů na jejich místo součástí každodenní rutiny, bude vynaloženo méně energie hledáním ztracených předmětů a starostmi o udržení zdraví, čímž se uvolní čas na jiné věci, které chtějí lidé dělat přes den ve svém životě.

Rutiny podporují zdraví

Pravidelné rutiny mohou také pomoci lidem cítit se, že mají kontrolu nad svým každodenním životem a že mohou podniknout pozitivní kroky při řízení svého zdraví. Udělejte si čas na cvičení. V rámci rutiny může pomoci splnit doporučené úrovně denní aktivity. To je nyní obzvláště důležité, protože výzkum ukazuje, že lidé, kteří během pandemie snížili úroveň své aktivity, mohou pociťovat trvalé negativní účinky na zdraví.

Jak lidé zvyšují aktivitu mimo své domovy, mohou zvážit dopravu do školy a práce, návrat k organizovaným fitness aktivitám a posilovně a hledání příležitostí k pohybu po celý den. Mezi další způsoby, jak mohou rutiny podpořit zdraví, patří pravidelná příprava jídla a dostatek spánku, činnosti, které se zdají jednoduché, ale mohou nést ovoce při zdravém stárnutí po celý život.

Rutiny poskytují smysl

Pravidelné rutiny mohou také jít nad rámec zefektivnění každodenních úkolů a přidat do života nějaké koření. Důkazy naznačují, že činnost podporující zdraví, jako je chůze, může nabídnout příležitosti užívat si přírodu, objevovat nová místa a socializovat se.

Výzkum konceptu flow, stavu plného pohlcení v přítomném okamžiku, ukazuje, že aktivity jako sport, hry, výtvarné umění a hudba mohou být naplňující a posilující. Pravidelná účast na smysluplných a poutavých aktivitách může také pozitivně přispět k duševnímu zdraví.

Malé kroky k vytvoření rutiny

Pokud si myslíte, že by vaše každodenní rutiny mohly vyžadovat úpravu, zvažte několik malých kroků:

Pomocí denního časovače nebo aplikace pro chytrý telefon můžete organizovat své aktivity a zařazovat věci, které chcete dělat, do svého plánu.

Vyberte si pravidelný čas vstávání a chození do postele a snažte se ho dodržet většinu dní v týdnu.

Udělejte si fyzickou aktivitu zvládnutelnou pomocí procházek po okolí nebo vyjížďky na kole několikrát týdně.

Začněte s novým koníčkem nebo se znovu zapojte do toho minulého, jako je sport nebo hry, umělecká řemesla, hra na nástroj nebo zpěv.

Dávejte pozor na smysluplnost aktivit, které se mohou ve vaší komunitě objevit, jako je knižní klub v knihovně nebo společenské procházky.

Rutiny nám mohou pomoci řídit naše zdraví a život v práci, doma a v komunitě. Dva roky poté, co pandemie změnila životy všech, mají nyní lidé příležitost zvážit rutiny, které chtějí dodržovat, a smysluplné věci, které potřebují ve svém každodenním životě, aby zůstali produktivní, šťastní a zdraví.

Megan Edgelow je odbornou asistentkou zdravotnických věd na Queen’s University v Ontariu v Kanadě. Tento článek byl poprvé publikován na The Conversation.

Sdílet článek na sociálních sítích:

O Martin Kirschner

Dříve psal a publikoval články pro Epoch Times. Později se však rozhodl jít svou vlastní cestou a založil VIP Noviny, internetové noviny, které dál šíři poznání, pravdu a tradici.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.